verabert.reismee.nl

Naar de Wawelberg, de burcht en de kathedraal.

Het heeft vannacht aardig gevroren, ongeveer 6 graden, en een beetje gesneeuwd. Gelukkig waait het niet dus valt de kou best mee. Na een heerlijk ontbijt - het ontbijtbuffet was erg uitgebreid - gaan we lopen naar de Wawelberg. Op deze berg staan de burcht - het koninklijk paleis - en de kathedraal. Deze berg is ongeveer 25 meter hoog en dus makkelijk te verdedigen.

Toen we hier enkele jaren geleden waren zijn we er niet aan toe gekomen. Misschien maar goed ook, want nu kunnen we 's morgens makkelijk een kaartje kopen voor de verschillende tentoonstellingen maar dat zal in de zomer zeker niet meevallen. Voor alle tentoonstellingen geldt een limiet van het aantal bezoekers per tijdstip en vanmorgen hebben we daar dus helemaal geen last van. Het is ook nog lekker rustig. We willen graag de koninklijke privé vertrekken, de staatsievertrekken en de koninklijke schatkamers bekijken. Bij de privé vertrekken krijgen we een rondleiding, de andere twee doen we met een audiogids in het Engels.

We starten met de koninklijke schatkamers om 9.30 uur en we zijn maar net op tijd klaar voor de rondleiding door de privé vertrekken om 10.25 uur. Die duurt ook bijna een uur waardoor we moeten opschieten voor de staatsievertrekken, waar we om 11.25 uur moeten zijn. Als je te laat bent, dan vervalt je toegang en dat is natuurlijk jammer.
Alleen bij elkaar is het een soort work-out want we moeten behoorlijk wat trappen lopen en de vertrekken van vroeger zijn heel wat groter dan die van ons tegenwoordig. We zijn wel heel blij met de audiogids want anders loop je een beetje rond en vind je het wel mooi, maar dan mis je wel heel veel informatie.

Onze tip voor een bezoek aan de Wawelberg is dan ook duidelijk: als je er in de zomer heen gaat zorg dan enkele dagen van te voren voor toegangskaartjes anders heb je pech. Als je het in de winter doet, dan moet je er ook 's morgens vroeg al zijn, want het werd in de loop van de dag erg druk.

Na deze drie bezoeken hebben we, onder het genot van een heerlijke kop koffie, onze benen wat rust gegeven en daarna zijn we naar de kathedraal van de burcht gegaan. Die is niet groot maar wel heel mooi. De kerken zijn hier veel minder pompeus dan bijvoorbeeld in Frankrijk en Spanje, maar daardoor zeker niet minder mooi. Eerlijk gezegd spreekt die, betrekkelijke, eenvoud ons veel meer aan.

Inmiddels is het al 2 uur geweest en we lopen verder richting de grote markt - Rynek Glowny. We lopen even binnen bij de Petrus en Pauluskerk want daar is 's avonds regelmatig een concert. Deze kerk is veel groter dan de kathedraal van de burcht. Helaas kunnen we geen kaartjes kopen, dat kan vanavond pas. Op de hekken voor deze kerk staan de 12 apostelen, een bijzonder gezicht is dat - 12 van die grote beelden.
Aangezien we nog niets gegeten hebben duiken we halverwege een leuke zaak binnen waar we een heerlijke pizza verorberen. We lopen verder naar de grote markt en onderweg zien we nog steeds veel kerstversiering en kerstbomen staan. Geen idee hoe lang ze dat hier nog laten staan. In de Petrus en Pauluskerk staat ook nog een grote kerststal, ik zal de foto er straks wel bij plaatsen.

We bezoeken ook nog de Mariakerk op de grote markt. Deze kerk heeft we torens van ongelijke grootte. Het verhaal gaat dat twee broers met elkaar wedijverden om de hoogste toren en dat de ene broer de andere vermoordde waarna de bouw van beide torens werd stopgezet. De torens zijn 81 en 69 meter hoog. De kerk is van binnen opmerkelijk hoog en toch vrij smal, wat misschien de indruk van die hoogte nog versterkt. En het is er hardstikke koud - het lijkt mij geen pretje om hier bijvoorbeeld de kerstnachtmis bij te wonen.

Na een rondje over het plein en door de lakenhallen gaan we met de tram terug naar ons hotel. Het ritje met de tram kost maar 50 cent, een koopje vergeleken bij de prijzen in Nederland! Als we in het hotel aankomen worden we aangesproken door de receptionist. Er is gebeld door het autoverhuurbedrijf - ze willen de auto eerder afleveren. Als de auto er is zal hij naar onze kamer bellen dus wij gaan naar boven.

We hebben de auto gehuurd om morgen naar Auschwitz te gaan. We worden daar al om 9.00 uur verwacht en met het openbaar vervoer zijn we erg afhankelijk van de vertrektijden. De wegen zijn prima begaanbaar en het kost ongeveer € 50,- voor 24 uur en nu kunnen we het op ons gemak doen. We weten ook niet zeker of er bussen rijden tussen Auschwitz I en Auschwitz-Birkenau en nu hoeven we ons daar ook geen zorgen over te maken.
Om kwart over 5 belt de receptionist en we gaan naar beneden. Het formulier wordt ingevuld en we lopen samen naar de auto. Die staat gelukkig al op een parkeerplaats, want die zijn over het algemeen allemaal bezet. We kunnen wel gebruik maken van de parking van het hotel, maar die is 300 meter verderop. Parkeren is hier ook niet bepaald duur, we staan 3 uur voor € 2,50, niet verkeerd dus. De auto is een vrij nieuwe Volkswagen, een automaat en dat zijn we inmiddels gewend. Lekker relaxed dus.

Op de kamer gaan we lekker even chillen. Bert lijkt verkouden te worden en valt als een blok in slaap. Ik vergeet de tijd en als ik hem wakker maak is het eigenlijk al te laat om naar het concert in de kerk te gaan. We blijven dus maar op de hotelkamer. Ik haal aan de overkant van de straat wat drinken en wat koffie en koekjes, zo komen we de avond wel door.

Roel

De Polen die ik ken, was van de jaren '80 van de vorige eeuw. Daar heb ik een aantal steden bezocht in de zomer en dat was een mooie ervaring.

Geniet ervan van de momenten.

Cor en Marianne van Ham.

Hallo Vera en Bert.
Heerlijk om jullie reisverhalen en foto`s weer te zien.Jullie zijn op reis en wij zijn er ook een beetje bij.Veel plezier verder,groetjes van ons.

Cor en Marianne van Ham.

Hallo Vera en Bert.

Marion

Leuk weer, een weekje vakantie tussendoor. Ik ben ook ontzettend benieuwd naar jullie verhaal over Auschwitz. Dat zal wel minimaal kippevel worden.

Marion