verabert.reismee.nl

Van Cordoba naar Bayonne

We zijn vroeg opgestaan en na het ontbijt vertrokken. We zitten om 7.55 uur in de auto, het is nog donker. Het is best druk maar dat kan ook niet anders om deze tijd van de dag. Desondanks zijn we binnen een kwartier al uit de drukte maar dat komt omdat we aan de rand van de stad zaten.

We gaan via Madrid terug en we schieten lekker op. Het eerste deel van de route is nog wel afwisselend maar als we Madrid naderen en ook daarna dan is het net alsof je door Nederland rijdt. Helemaal vlak alleen zitten we op ongeveer 1000 meter hoogte en daar merk je weinig van.

Hoe verder we komen hoe meer het landschap verandert. De olijfbomen zijn helemaal verdwenen, daarvoor in de plaats komen druivenranken en weer meer naar boven zien we bossen. We rijden door de bergen en gaan door veel tunnels, de langste is bijna 3 km.

Er zijn wel enkele bijzonderheden te vertellen over de grote wegen of "autovia's" zoals ze hier genoemd worden. Ten eerste is het bepaald niet druk, soms heb je het idee dat je alleen op de weg bent. Ten tweede, de in-en uitvoegstroken zijn zo kort dat je er voorbij bent voordat je er erg in hebt. Je moet dus goed opletten. Ten derde, dat er van veel 2-baanswegen 4-baanswegen gemaakt worden zonder dat daar, gezien het weinige verkeer, enige reden toe is. Voor ons best prettig nu want we rijden uiteindelijk bijna 1000 km tot aan Bayonne.

Onderweg heb ik een hotel gereserveerd ongeveer 500 meter van de grote weg af en de kamer ziet er netjes uit. We kunnen naast het hotel dineren en daar maken we graag gebruik van. We zijn best moe na zo'n lange reisdag en verder is er niets in de buurt. Het eten is heerlijk met een fles wijn erbij en we liggen dan ook vroeg op bed.