verabert.reismee.nl

Van Baeza naar Córdoba.

Vanmorgen lekker uitgeslapen, want we hoeven niet vroeg weg. We hebben met Carmen, onze gastvrouw in Córdoba, afgesproken dat we er tussen 12.00-13.00 uur zullen zijn en het is een kleine 2 uur rijden. Als ik naar buiten kijk zie ik alleen maar de olijfbomen vlak voor ons hotel, verder totaal geen uitzicht. Dat was dus gisterenavond wel anders, want toen konden we echt heel ver kijken. Het is ook maar 11° en dat is voor ons doen best koud. We zitten wel op een hoogte van bijna 1000 meter dus misschien valt het later op de dag wel mee.

Het ontbijt is behoorlijk uitgebreid en is eigenlijk een Engels ontbijt behalve de witte bonen in tomatensaus. We laten het ons goed smaken. Na het ontbijt halen we de bagage op en gaan richting Córdoba. Het wordt al snel helder en af en toe komt het zonnetje zelfs door. Het landschap is ongeveer hetzelfde als gisteren, heel veel olijfbomen. Als we vlak bij Córdoba zijn verandert het landschap wat en zien we ook enkele katoenvelden.

Alles loopt voorspoedig zodat we onderweg nog een kopje koffie kunnen drinken want anders zijn we te vroeg in Córdoba. Het is inmiddels behoorlijk zonnig geworden dus we hebben weer geen pech met het weer. Om ongeveer half 1 parkeren we de auto en lopen de straat in. Carmen staat ons al op te wachten op de stoep – logisch want we moeten eerst een ijzeren hek door, dan een stuk naar achteren en dan 3 hoog de trap op. Dat is dan ook het enige negatieve aan deze locatie want we zitten maar 10 minuten lopen van de oude stad af.

Carmen is erg enthousiast en legt alles uit. Ze laat ook alle foldertjes uitgebreid zien zodat we aardig op de hoogte zijn. Het appartement heeft 3 slaapkamers, allemaal met 2 1-persoonsbedden, een bescheiden woonkamer met 2 banken en uiteraard keuken en badkamer. Alles ziet er netjes en gezellig uit. We lopen met Carmen naar beneden. Zij gaat weg en wij halen de spullen uit de auto. Dat is best even sjouwen 3 hoog maar dat hoeft gelukkig maar één keer.

Dan gaan we op onderzoek uit want daar komen we tenslotte voor. Het is inderdaad ongeveer 10-15 minuten lopen naar de Mezquita/kathedraal en dat is dan ook meteen het verst weg. Dat is dus heel fijn zo. Vlakbij de oude Romeinse brug eten we een ijsje en dan wandelen we de brug over. Aan de andere kant van de brug staat de “Torre de la Calahorra” met daarin het museum “Vivo de Al-Andalus”. Dit audiovisuele museum geeft een beeld van Córdoba in de bloeitijd, toen de drie grote culturen – christenen, joden en moslims – hier vredig naast elkaar leefden. De christenen werden vertegenwoordigd door de katholieke koning Alfonso X, de Joden door Maimonides en de Moren door Averroes en Ibn-Arabi. Er staan mooie maquettes van het Alhambra van Granada en van de moskee van Córdoba. Dit is een heel goed begin van ons bezoek aan Córdoba.

We lopen na dit bezoek terug over de brug en lopen helemaal rond de Mezquita/katheraal. De muren van de Mezquita/kathedraal zijn al erg mooi om te zien, net als de binnenplaats – de vroegere ruimte waar de moslims zich wasten voordat zij naar de moskee gingen. Als dat al mooi is, hoe zal het dan binnen zijn?

Je struikelt bijna over de souvenir winkeltjes en ik vraag me echt af hoe ze allemaal kunnen overleven – ze lijken allemaal erg veel op elkaar wat betreft het aanbod. Eén winkeltje met sieraden springt er uit, daar kopen we een mooie ketting met bijpassende oorhangers voor mij. Alvast voor mijn verjaardag.

Het is inmiddels al bijna half 5 en we hebben na het ontbijt nog helemaal niets gegeten. We zoeken dus een gezellig terrasje en zien een leuk terrasje op een patio. Daar gaan we binnen en toch buiten zitten – eigenlijk wel zo leuk want er loopt niemand langs je tafeltje.

We besluiten lekker tapas te eten en bestellen 4 verschillende – gewoon lekker samen eten. Dat smaakt prima zodat we er nog 2 bestellen. Dan hebben we echt genoeg gegeten. We lopen op ons gemak terug naar het appartement en kopen onderweg wat broodjes voor morgenoochtend en misschien ook vanavond nog. We zien vlak voor het appartement een parkeerplaaats dus we zetten de auto daar neer, wel prettig zo dichtbij.

Al met al een leuke dag en nu lekker alles weer bijwerken. Dat kan hier trouwens op mijn laptop want ik heb hier een kabelverbinding. Ik zal dus ook weer foto’s kunnen toevoegen, leuk voor jullie toch?

Kirsten

Zo, weer bij gelezen. Leuk van het olijvenmuseum. Zou ik ook wel willen zien.
Fijn dat er in Córdoba meer te beleven is. Lekker genieten van de laatste week ????
Ik ga nu alle foto's kijken.

Kus van ons drieën