verabert.reismee.nl

Van Granada naar Baeza

We staan om kwart voor acht op en pakken alles weer in. Vannacht heeft het erg hard geregend maar nu is het bewolkt en droog. Echt koud is het niet. Na het ontbijt zetten we alles in de auto en rijden we richting Baeza.

Als we wegrijden dan zien we op de bergtoppen van de Sierra Nevada sneeuw liggen, bizar hoor. Rondom Granada is het erg druk op de weg maar daarna hebben we de weg bijna voor ons alleen. Gek hoor, zoveel grote weg en bijna geen verkeer maar het rijdt wel lekker rustig. Zoals ik al zei is het bewolkt, soms schijnt de zon en soms regent het een beetje.

We rijden door de bergen en er komen steeds meer olijvenbomen langs de weg en op de hellingen. Het is dan ook de streek met de meeste olijfbomen en dus ook de grootste produktie van olijfolie. In het boekje heb ik gezien dat er vlak voor Baeza een museum over olijfbouw is en aangezien we daar toch langskomen, kunnen we dat meteen bezoeken.

Het staat goed aangegeven op de weg maar ineens houdt dat op. Een beetje zoeken brengt ons uiteindelijk keurig bij het museum. Erg druk is het niet, ik denk dat we de eerste bezoekers zijn vandaag maar meteen na ons komen er nog meer mensen.

We krijgen een uitleg in het Engels mee en er wordt een film vertoond over de olijfolieproduktie tegenwoordig, helaas in het Spaans zonder ondertiteling maar toch goed te volgen. De olijven worden pas vanaf eind oktober geoogst. Dat gebeurt door middel van een soort elektrische hark die ronddraait. Hierdoor vallen de olijven op de grond op een speciaal net. Deze netten worden naar een verzamelpunt gesleept waar ze in een vrachtwagen gaan. Dat is ook de reden dat er tussen de olijfbomen kale grond is zoals jullie op een foto kunnen zien.

Groene en zwarte olijven komen van dezelfde boom. Hoe langer men wacht met oogsten hoe donkerder de olijven worden.

Daarna lopen we het museum door en kunnen we zien hoe het vroeger ging. Er staan veel soorten olijfbomen die allemaal hun eigen streek hebben. Ook heel veel oude manieren om de olijven te persen zonder dat de pit kapot gaat.

Dat olijfolie in de keuken gebruikt wordt weten we allemaal wel, het wordt ook gebruikt in zeep, cosmetica, geneesmiddelen en als brandstof voor verwarming en verlichting. En uiteraard worden olijven ingemaakt, lekker bij de borrel en in een salade.

In het winkeltje kopen we een mooi setje voor olie/azijn/peper/zout. Dan gaan we verder naar het hotel terwijl het even flink regent. We zien het hotel al vanaf afstand liggen. Gelukkig mogen we al op de kamer dus we brengen de bagage naar boven en gaan Baeza bekijken. Inmiddels is het gelukkig weer droog.

Aangezien het al half twee is gaan we lekker eten. Een uitgebreide lunch, heerlijk. Dan wandelen we verder maar helaas is het siësta en is bijna alles dicht. Het is ook erg rustig in Baeza. Dan maar naar het hotel en dan later weer terug om te bekijken.

Om half 6 lopen we weer naar het dorp maar het lijkt er nog steeds een beetje uitgestorven. Misschien is voor zo'n kleine plaats oktober toch iets te laat voor toeristen. wel jammer want er zijn veel mooie oude gebouwen.

We kopen wat stokbrood en gaan weer naar het hotel. Het uitzicht vanuit onze hotelkamer is geweldig, alleen maar olijfbomen op de hellingen. Het weer is gelukkig een stuk beter geworden al is het nog wel wat fris - 13°.

Morgen gaan we naar Córdoba, daar zal het zeker drukker zijn. De laatste plaats alweer, wat gaat het toch snel.

marion

Wat leuk om te weten dat groene olijven van dezelfde boomkomen als de zwarte. Dat heb ik nooit geweten.