verabert.reismee.nl

Naar Cueva de Nerja

Als we opstaan is het bewolkt en de verwachting is dat het gaat regenen. Het plan was om vandaag naar de Sierra Nevada te gaan maar daar worden temperaturen rond het vriespunt verwacht. Daar hebben wij geen rekening mee gehouden dus we gaan nu naar de kust naar de "Cueva de Nerja". Het is een mooie rit langs de Sierra Nevada over de grote weg en langs de kust gaan we door zeker 6 tunnels waarvan er 2 langer zijn dan 2 km. Het is nog geen tolweg maar dat zal zeker gaan gebeuren. De bewolking breekt gelukkig en als we bij de grotten aankomen schijnt het zonnetje weer.

We komen iets te vroeg aan en zijn dan ook bijna de eersten. Het bezoek begint met het krijgen van een audiogids en een introductiefilpje. De audiogids geeft meteen de vertaling in het Engels en op bepaalde plaatsen geeft de audogids uitleg. Heel prettig zo want op deze manier kun je een beetje je eigen tempo aanhouden.

De Cueva Nerja zijn druipsteengrotten die in 1959 toevallig ontdekt werden door 5 jonge jongens. De grotten zijn bijna 5 km groot en zijn gevormd door karst in de kalkachtigeafzettingen van de oude Middellandse Zee. Er zijn 2 secties, Nerja 1 en Nerja 2. Alleen de eerste is open voor het publiek. Het is echt geweldig mooi en heel groot en we moeten veel trappen lopen. De grootste stalactiet is 32 meter hoog. Er zijn 4 zalen, allemaal met hun eigen karakter. De een is nog groter dan de ander en ze zijn erg hoog. Je kijkt echt je ogen uit. Het is trouwens opmerkelijk warm in de grotten.

Na de rondleiding, die ruim drie kwartier duurt, drinken we een kop koffie waarna we verder rijden naar het plaatsje zelf. Het begint nu trouwens heel voorzichtig te spetteren en de zon is helemaal weg.

In Nerja rijden we de parkeergarage in en lopen naar "het Balcon d'Europe", een uitkijkpunt naar de Middellandse Zee. Als het heel helder is dan kun je Marokko aan de overzijde zien liggen. Helaas gaat dat nu niet lukken want het begint harder te regenen. We lopen langs de kerk van waaruit muziek klinkt dus we gaan even naar binnen. Er is een eucharistieviering waarbij een koor, bestaande uit dames met traditionele jurken en heren in traditioneel pak, de gezangen doet. Heel indrukwekkend.

Helaas gaat het nu echt doorregenen dus we halen de paraplue uit de auto en gaan naar het museum van Nerja. Het is niet groot maar wel heel mooi opgezet. Je gaat met de liftnaar boven en dan loop je over een soort brug, die steeds verder naar beneden, door het museum.

Inmiddels is het al bijna half 2 en we gaan een hapje eten. Maar door de regen en de drukte - het is nationale feestdag in Spanje - zijn er niet zo veel plekjes meer op de terrasjes waar je nog droog kunt zitten. Het wordt ook wel wat frisser.

Na het eten lopen we terug naar de auto. Naast onze parkeert net een Spaanse auto. Bert hoorde hen Nederlands praten en zei dat er ruimte genoeg was. Ik dacht al wat lijkt die op een collega van mij maar toen ik dat hoorde keken we allebei nog een goed. En ja hoor, dan kom je in Zuid-Spanje ineens een collega tegen. Als je zoiets wilt plannen, dan lukt het niet.

Zij logeren in een van de mooiste witte dorpen _ Frigiliane. We zijn daar nog even heen gereden maar omdat het behoorlijk regende zijn we niet uitgestapt. De regen loopt echt in grote stromen langs de weg - en soms ook over de weg - naar beneden. Het riool kan het amper aan. De wereld wordt ook steeds kleiner dus we gaan rustig verder langs de kustweg, terug naar Granada.

We besluiten om vlakbij het appartement naar een megagroot winkelcentrum te gaan maar dat blijkt bij aankomst nog dicht te zijn, er zijn nog veel werknemers aanwezig om alles af te bouwen en in te richten dus dan maar terug naar het appartement.

We lopen nog even naar het winkelcentrum vlak bij ons en daar is het heel druk. En de supermarkt is gesloten ivm de nationale feestdag. Aangezien we toch wat willen eten gaan we naar de Burger King en weer terug naar het appartement.

Ik heb een mail ontvangen over ons appartement in Córdoba maar daar staat in dat we vrijdag verwacht worden terwijl wij donderdag in de planning hebben. Niet zo slim dus maar we zoeken een leuke plaats om en nacht in een hotel te verblijven - dat wordt Baeza. Eigenlijk vinden we dit best leuk en gelukkig hebben we hier tijd genoeg voor. Ik boek meteen een kamer in een hotel daar.

Eenmaal terug in het appartement hebben we, zoals gewoonlijk, een rustige avond.

yvonne

jammer dat het ineens zo gaat regenen,maar ja het eerste gedeelte was het nog goed,jammer dat de winkel nog niet open was.