verabert.reismee.nl

Granada, het Alhambra

We staan vroeg op vandaag want we gaan naar het Alhambra. Het gaat om half negen open en we hebben via internet tickets gekocht maar we willen toch wel vroeg zijn. Als we buiten komen is het, voor ons idee, best fris. Op zich wel lekker want dan hebben we een groot deel van het bezoek aan het Alhambra al gedaan voordat het echt warm wordt. We gaan met de auto want 4 km lopen vinden we toch wel wat ver en met de bus moeten we zeker 1 keer overstappen.

Om tien over acht zijn we er en dan blijkt dat er meer mensen zo over gedacht hebben, het is al aardig druk. Na een half uur staan we in het Alhambra en we lopen meteen door naar het "Nazaries paleis" want de entree tijd daar staat op de ticket, half negen. Dat gaat echt op tijd want als we daar aankomen zijn er ook al mensen met toegangstijd 9 uur en die moeten gewoon wachten. Wel slim zo want dat betekent dat er nooit teveel mensen binnen zijn. Ondanks de drukte valt het binnen best mee en kun je toch rustig rondkijken.

Nu willen jullie natuurlijk weten hoe het is. Nou, dat is moeilijk uit te leggen - het is overweldigend mooi en ik hoop dat de foto's jullie er enig idee van geven. We hebben een boekje gekocht met heel veel foto's dus dat houden jullie nog tegoed.

Als we weer buiten staan is het inmiddels helemaal zonnig met een heerlijke temperatuur. We lopen dan naar het "Alcazaba". Van hieruit werden de paleizen beschermd en hier woonden de bewakers. Het heeft verschillende torens in de verdedigingsmuur. Vanaf die torens heb je een schitterend uitzicht en men zag de vijand -of vriend - dus al van verre aankomen.

Dan is het tijd voor een pauze met een broodje en wat te drinken. Ondanks het feit dat er zoveel mensen zijn lijkt het toch nog een soort rustig. We kunnen makkelijk op een bankje gaan zitten zonder dat je het gevoel krijgt er vanaf gekeken te worden. En het is altijd leuk om naar al die mensen te kijken, vooral naar de groepen die naar ons idee min of meer meegesleurd worden. Je kunt niet ergens rustig blijven kijken.

Na onze vroege lunch wandelen we verder naar de "Baños de Mezquita - baden naast de moskee". Die zijn niet groot maar wel mooi om te zien. Jammer dat we dat tegenwoordig niet meer hebben zo, gezellig sociaal met elkaar badderen.

We lopen langs mooie tuinen en ruïnes naar het Generalife. Dit was het buitenpaleis van de Nasridische koningen en tevens recreatieboerderij voorzien van moestuinen en jachtbossen. Nu staan er heel veel hoge heggen met daartussen prieeltjes en mooie planten en bloemen. Ook is er een openluchttheater waarbij dunne hoge naaldbomen de achter/zijkanten van het podium vormen.

Het Generalife ligt mooi op een heuvel en er zijn, zoals eigenlijk in het hele Alhambra, veel waterpartijen. Het mooiste vind ik zelf de watertrap, aan beide zijden loopt het water door een gleuf in de leuning naar beneden, echt heel apart.

Inmiddels is het 2 uur en we gaan naar de uitgang. We kunnen in eerste instantie de auto niet vinden, we kijken op de verkeerde parkeerplaats. We rijden terug naar het appartement en gaan lekker even zitten, wat drinken en wat schrijven - dit bijvoorbeeld.

Helaas heb ik een probleem met het internet op mijn laptop, het lukt gewoon niet in het appartement. Vlakbij ons is een groot winkelcentrum dus we gaan daar heen om te proberen of het van daaruit lukt. We zien een leuk terrasje met free WiFi maar ook daar wil het niet lukken. Helaas voor jullie. Ik kan met mijn tablet wel de verhalen op de site zetten maar geen foto's plaatsen. Die houden jullie dan maar tegoed tot we weer thuis zijn.

We drinken een biertje en krijgen er twee stukjes stokbrood met wat stukjes worst bij, een soort tapas eigenlijk. Dat smaakt best en we bestellen nog een biertje - weer krijgen we stokbrood met stukjes worst erbij. Dat noem ik nog eens klantenbinding.

We doen nog wat boodschappen en lopen terug naar ons appartement.