verabert.reismee.nl

Van Tarifa naar Ronda

Als we opstaan is het bewolkt en ook de was is nog niet droog. Dat komt vast door de vochtige zeelucht. Ik stop de net niet droge kleren in 2 tasjes zodat de rest niet vochtig wordt.

Als ontbijt hebben we nog 1,5 pistolet die we even oppiepen in de oven en dan gaat het prima. Als we alles hebben ingepakt dan gaat Bert alvast de auto halen en ik breng de rest van de bagage alvast naar beneden. Om ongeveer 9 uur zitten we op de route naar Ronda waar we maar 1 nacht zullen blijven in een hotel.

Gisteren heb ik iets gelezen over een smurfendorp, Juzcar. Dat ligt niet helemaal op de route maar het lijkt ons erg leuk om daar te gaan kijken. Het eerste deel van de route is over een grote weg maar voorbij Algeciras volgen we de kleinere wegen - ook nog prima te doen trouwens. Op autovia's mogen fietsers over de vluchtstrook, wat best eng is. Op het eerste stuk binnenweg is er een fietspad afgezet met betonnen randen, dat noem ik veilig.

Het is wel een heel afwisselend landschap met in ieder geval veel bergen. Langs de kant zien we veel pampasgras, dat groeit hier dus zomaar. Er zijn ook heel veel fietsers en behoorlijk wat motoren. De eerste categorie doet het op eigen kracht - petje af daarvoor - en de tweede categorie raast ons meestal voorbij. Best gevaarlijk met al die bochten. Het is inmiddels wel weer stralend weer, wat een geluksvogels zijn wij.

Snel gaat het vandaag niet vooral het laatste stukje naar het smurfendorp - dat is erg bochtig en smal. De gemiddelde snelheid ligt op ongeveer 50 km/uur. Onderweg komen we door de bergen en dus hebben we ook mooie vergezichten. We zien veel witte dorpjes liggen en dat is echt mooi om te zien. Als we Juzcar - het smurfendorp - naderen zien we al van verre dat het niet wit maar blauw is, een leuk gezicht van afstand.

We parkeren aan het eind van het dorp en lopen het dorp in. Best bizar om te zien, blauwe huisjes met beschilderingen van de smurfen. Het dorp is niet groot maar alles is wel heel steil. We lopen er wat door en hebben meteen een vroege lunch. Op internet kunnen jullie het verhaal lezen, via google zoeken op smurfendorp Juzcar.

Na dit bijzondere bezoek gaan we verder naar Ronda. Ons hotel blijkt midden in het centrum te liggen en is voetgangers gebied. Gelukkig is er op 2 minuten lopen een parkeergarage. We nemen alleen de benodigde spullen mee voor een nacht en lopen naar het hotel. We kunnen nog niet op de kamer maar we kunnen de bagage laten staan en gaan vast het plaatsje bekijken.

Als eerste gaan we naar de toeristen informatie en vervolgens bezoeken we de stierenvechters arena. Qua grootte valt het mij wat tegen maar het is leuk om het van binnen te zien. Vlakbij ons hotel genieten we van een biertje met wat tapas.

Dan gaan we terug naar het hotel en komen een beetje bij van de warmte (sorry voor jullie).

Om ongeveer 7 uur lopen we naar het oude stukje van Ronda en kopen we wat mooie dingen. Wat een kleine straatjes zijn daar, je kunt er amper door met de auto. Vlak bij het hotel drinken we in de Irish Pub een heerlijke Guinness van het vat en daarna eten we in"ons" straatje lekkere Paella. We hoeven alleen nog maar de trap op te lopen en we zitten al op onze kamer. Dat is wel heel relaxed.