verabert.reismee.nl

In Sevilla

We hebben prima geslapen vannacht en het is mooi weer. Helaas hebben we geen brood dus we besluiten om op tijd weg te gaan en dan in de stad te ontbijten.
Onderweg naar de metro lopen we langs een bakker en daar kopen we twee verse broodjes en wat beleg. De verkoopster vraagt ons of we er sandwiches van willen – wat een service. Heerlijk vers brood en goed belegd dat laten we ons goed smaken.

Aangekomen bij de metro hebben we een andere halte dan gisterenavond maar dat maakt niet uit. In het centrum stappen we uit en we lopen meteen naar het “Real Alcazar” – het koninklijk paleis. Er staat al een flinke rij dus we gaan er netjes achter staan. Gelukkig duurt het niet zo heel lang voordat we binnen zijn.

Hier hebben we een meevaller – Bert krijgt korting op de toegangsprijs omdat hij een “pensionada” is. Ik betaal € 9,50 en Bert slechts € 2,- en dat is toch een aanmerkelijk verschil. We nemen wel een audiogids erbij want anders mis je best veel informatie.

Dit magnifieke complex is heel bijzonder, omdat het vanaf de 10e eeuw is opgebouwd in verschillende bouwstijlen en in het bijzonder een samengaan van Moorse en christelijke bouwstijlen. De Almohaden – de Moren - zijn begonnen; in de 13e eeuw liet Alfons X het gotische paleis optrekken. De kern van het paleis, een meesterwerk van de mudejarstijl, is vanaf 1362 gebouwd door Peter I, door metselaars uit Granada, wat nog te zien is aan de decoratie die sterk lijkt op het Alhambra. Later werden er ook nog wijzigingen aangebracht door diverse koningen.

Volgens iemand van de toeristeninformatie had je ongeveer 1,5 – 2 uur nodig om alles te bekijken maar wij kwamen pas om half drie naar buiten. We zijn toen naar de kerk van Salvador gelopen om alvast kaartjes te kopen voor de kathedraal morgen zodat we daar niet in de rij hoeven te staan. Het kaartje is meteen geldig voor de kerk van Salvador maar ook dat bewaren we tot morgen. Nu gaan we eerst een uurtje zitten en lekker eten – net even buiten de drukke pleintjes waardoor het eten een stuk goedkoper is.

We besluiten daarna nog een wandeling te maken door “barrio Santa Cruz” – in de middeleeuwen was dit een Joodse wijk – met allemaal kleine kronkelstraatjes en leuke winkeltjes. Een leuke wandeling vooral ook omdat er geen auto’s door die kleine straatjes kunnen.

Inmiddels is het al 5 uur geweest en we gaan met de metro terug richting appartement. In de buurt kopen we wat brood en drinken en houden het verder voor gezien. Zeker ook door de onverwacht hoge temperatuur – 31 graden - zijn we best moe.

He merendeel van de toeristen zit toch in de zogenaamde “grijze golf”, wat logisch is want de kinderen zijn naar school. We horen ook best nog wat Nederlanders en raken soms wat aan de praat – je geeft elkaar toch tips over de kaartverkoop enzo.

yvonne

ja,31 graden i idd wel wat anders dan hier,maar de zon chijnt ook dus dat valt weer mee.Zo heeft 65 jaar toch zijn voordelen.