verabert.reismee.nl

Vaticaanse musea en de Sixtijnse kapel

We zijn vanmorgen heel vroeg opgestaan want om 9.00 uur staat onze gids klaar voor ons bezoek aan de Vaticaanse musea. Het is best lekker weer, een beetje bewolkt maar een prima temperatuurtje. Dat wordt wel afzien als we weer terug zijn, want het schijnt bij jullie slecht weer te zijn.

Op de weg is het rustig maar in de bus en metro is het erg druk. Vooral de metro na de overstap – de eerste metro moeten we laten gaan want we passen er niet meer bij. De volgende stappen we wel in en omvallen is dan niet meer mogelijk. We staan als haringen in een ton. Vlakbij het Vaticaans museum treffen we de gids van Get Your Guide – haverwege de trap zoals afgesproken. We zijn wel een half uur te vroeg maar dat is beter dan te laat.

Om 9.00 uur lopen we naar het museum waar we dus voorrang hebben boven de mensen die gewoon in de rij staan en dat is heel prettig. Binnen moeten we even wachten tot de gids onze kaartjes heeft gehaald maar we zijn binnen 20 minuten binnen. Nog even de audiogids opgehaald en daar gaan we, het museum in.

Dan blijkt al snel dat het niet voor niets de Vaticaanse musea heet, want het is een soort verzameling van diverse collecties. Als je alles wilt bekijken dan heb je wel een week nodig dus we moeten toch wel selectief zijn. We willen zeker de Stanza van Rafaël en de Sixtijnse kapel zien maar om daar te komen moet je het halve museum wel door lopen. En dan blijf je af en toe toch wel kijken want het wel interessant.

Het is echt heel erg druk – ik vraag me af hoeveel mensen er binnen zijn. En ik denk toch dat de meeste mensen vooral voor Rafaël en de Sixtijnse kapel komen.

De Stanza van Rafaël is te zien in 4 verschillende opeenvolgende ruimtes – de fresco’s in de Sala di Constantino zijn niet door Rafaël geschilderd, de andere 3 wel en die zalen heten dan ook Stanza’s. Veel mensen hebben een audiogids en blijven daar staan luisteren en kijken. Toch kun je het goed zien maar dat komt omdat alles hoger dan ooghoogte zit.

Inmiddels is het al half een en we nemen even pauze met een broodje. Het is best vermoeiend want je bent continu aan het slenteren. Dan lopen we lekker door – voor zover dat lukt – naar de Sixtijnse kapel. Daar is het echt heel druk, je mag daar ook geen foto’s maken. Er lopen veel suppoosten rond die erg streng zijn. Het is een kapel en dus gewijde grond – er wordt dus verwacht dat je zachtjes praat. Maar natuurlijk lukt dat niet met zoveel mensen, er is erg veel geroezemoes. Er wordt dan ook regelmatig erg hard omgeroepen dat men stil moet zijn – dat lukt dan even en dan wordt het weer omgeroepen.

We blijven ongeveer een uur in de Sixtijnse kapel, er is erg veel te zien en met de audiogids krijg je veel informatie. Bert weet er ook heel veel over te vertellen. Hij heeft enkele dagen geleden een boekje gekocht over de Sixtijnse kapel en dat heeft hij al aardig doorgelezen – daar profiteren wij van mee. Het is echt heel fijn als je iemand hebt, die zo veel weet.

Het is al 3 uur geweest als we weer naar buiten wandelen en lekker ergens wat gaan eten met een lekker biertje. Dan wandelen we naar het sint Pietersplein om de Sint Pieter te bezoeken. De rij is echter nog steeds behoorlijk lang en aangezien we best wel moe zijn besluiten we dat maar uit te stellen tot morgen. We gaan dus op ons gemak terug naar het appartement – dit keer helemaal met de bus. We hebben tijd genoeg en zo zien we een en ander van Rome. Nog wat boodschappen gedaan enverder een rustige avond.

Paula en Fred

Dank jullie wel voor het reisverslag. Een hoop wist ik niet.Fijne reis en tot later

Cor en Marianne van Ham.

Hallo Vera en Bert.
Wij hebben weer er genoten van jullie verhalen en foto`s.Voor jullie heel erg jammer dat dit de laatste dag is,maar dat geldt voor ons ook.Een hele goede reis.Groetjes van Cor en Marianne.