verabert.reismee.nl

Een basiliek, thermen en catacomben

Vanmorgen ben ik al om kwart voor 8 wakker. We hebben de wekker op 8 uur gezet dus die kan uit. Ik hoor uit de andere slaapkamer ook al geluid komen dus we zijn allemaal wakker. Na het ontbijt lopen we naar de bushalte en gaan naar de “Basilica San Paolo Fuori le Mura” ofwel de San Paolo basiliek buiten de stadsmuren. Deze oud-christelijke basiliek werd in 324 ingewijd maar brandde in 1823 bijna geheel af. De basiliek werd herbouwd volgens de oorspronkelijke tekeningen. In de basiliek is een galerij met uitsparingen, waarin alle pausen hangen van Sint-Petrus tot en met paus Franciscus. De legende zegt dat, als alle uitsparingen vol zijn, de dag des oordeels aanbreekt. Er zijn niet veel uitsparingen meer dus dat belooft weinig goeds.
In deze basiliek is prinses Irene gedoopt door kardinaal Alfrink en dat gaf veel beroering in de Nederlandse samenleving.

Na dit bezoek gaan we met de metro verder. We stappen uit bij “Circo Massimo”, een groot stadion voor populaire wagenrennen in de oudheid. In 2005 vond hier het “Live 8” met 200.000 toeschouwers plaats en een jaar later werd hier de veroverde wereldbeker van het Italiaanse elftal gevierd. Sinds 2008 worden er opgravingen gedaan en waarschijnlijk zullen er delen in de oorspronkelijke staat worden hersteld.

Inmiddels is het hoog tijd voor een kop koffie maar we vinden geen gelegenheid en onder het wandelen zijn we aanbeland bij de “Thermen van Caracalla”. Vonden we eerder de “Thermen van Trajanus” al groot, deze hadden een oppervlakte van 120.000 m², 2 maal zo groot. Er konden ongeveer 1600 mensen tegelijk een bad nemen.
Dit is nu nog steeds een geweldig indrukwekkend complex – je moet het gezien hebben om de grootte echt te ervaren. In de zomermaanden worden hier goed bezochte opera’s in de openlucht opgevoerd – voornamelijk van Verdi en Puccini.

Als we de Thermen uitlopen nemen we de bus naar de Via Appia Antica en daar gaan we lekker en broodje eten – niet het beoogde Italiaanse tentje – want we hebben ondertussen echt wel trek gekregen. Het is dan ook al bijna 2 uur.
We zitten naast de “catacomben van San Sebastiano”. Sint Sebastiaan stierf tijdens de christenvervolging de marteldood. Dat ging niet zo makkelijk – eerst werd hij met pijlen doorzeefd maar dat overleefde hij en later werd hij doodgeknuppeld. Het is mogelijk dat de resten van Petrus en Paulus tijdens de christenvervolging hierheen zijn verplaatst.
In de catacomben, die wel 12 km gangen heeft, zijn wel 100.000 mensen begraven.

Na het bezoek aan de catacomben lopen we nog een stukje over de “Via Appia Antica”, een deel waar nog de grote basaltblokken liggen en waar je liever niet over heen gaat met de auto. Langs deze weg zijn nog restanten te vinden van veel graven en vervallen villa’s.

We gaan met het openbaar vervoer terug naar ons appartement. Als we uit de bus stappen gaan we eerst een heerlijk, Ă©cht Italiaans ijsje eten en doen we nog wat boodschappen. We hebben verder een rustige avond in het appartement.

Bianca

Zo te lezen hebben jullie het weer prima naar jullie zin!
Gezellig zo met zijn 4en! En alweer een hoop ondernomen.
Geniet nog lekker verder. Tot snel weer Xx

Paula en Fred

Volgens mij komen jullie tijd te kort er kis zoveel te zien. Heb het gezellig Liefs Paula en Fred