verabert.reismee.nl

Weer naar huis

We staan om 8 uur op en pakken de tassen en rugzakken voor de laatste keer in deze vakantie. De kleine rugzak nemen we nog even mee als we naar het oude gedeelte van Sharjah gaan en de grote rugzak en de tassen gaan we beneden afgeven bij de bagageruimte – lees gewoon beneden in de hal waar er netjes op gelet wordt.

We gaan met een taxi want 7 km lopen in dit mooie weer – het is ongeveer 26 graden – is iets te veel van het goede. We hebben het plan om een museum te bezoeken maar als we zijn afgezet en aan de wandel gaan zien we ineens een bordje met de verwijzing: “Birds and animal Market”. We lopen er heen en zien daar allerlei vogels, vissen, poezen, hamsters, konijnen en zelfs honden. Er zitten haviken, een pauw, eenden, ganzen, papegaaien, kanariepieten, allerlei soorten vinkjes enz. – je kunt zo gek niet verzinnen of het is er. Op het plein lopen eekhoorntjes rond, nooit geweten dat die ook in de stad rondlopen.

We lopen verder en zien dan allemaal stallen met geiten, schapen en koeien. We worden ook hier weer allervriendelijks aangesproken – iedereen is toch best nieuwsgierig waar we vandaan komen. Bij een van de stallen mogen we verder komen en krijg ik een geitje van 10 dagen in mijn armen. Het diertje gaat met het kopje tegen me aan liggen, schattig hoor. Helaas blijkt even later dat ik wat poep aan mijn shirt heb en dat wordt er met wat water afgespoeld – voor zover dat lukt tenminste. De eigenaar van de dieren wil ook weer met mij op de foto.

Ook dit is weer iets heel anders dan we gedacht hadden maar zeker niet minder leuk. Eigenlijk nog veel leuker want een museum kun je overal bezoeken en dit is echt een stukje cultuur snuiven. We wandelen verder richting “Souq Al Joubail” en lopen dan langs allemaal kleine plantenstalletjes gewoon aan de rand van de weg. Het is net een langgerekt tuincentrum en dat langs een best drukke doorgaande weg. Bij ons zou dit echt niet kunnen.

De Souq blijkt een heel mooi gebouw te zijn, het lijkt ons heel erg nieuw. Het is een hele grote overdekte markt voor verse vis, vers vlees en verse groente en fruit. Als je daar de verse vis gekocht hebt kun je die achter in het gebouw laten schoonmaken – het ziet er allemaal erg netjes en hygiënisch uit. Zoiets verwacht je helemaal niet. Bij het vleesgedeelte zie je halve dieren hangen en wordt het ter plekke aan stukken gesneden en gehakt. Een meneer vertelt ons, dat de dieren levend aankomen en achter de schermen gedood worden waarna ze in de hal terecht komen. Je kunt ook werkelijk alles van het dier kopen – van de poten tot en met de kop en alles wat er tussen zit.
Ook het fruit- en groente gedeelte ziet er schoon uit en het ruikt heerlijk, al dat verse fruit en de groente.

Inmiddels is het al bijna 12 uur en we stappen voor de souq in een taxi om weer naar het hotel te gaan want we worden om 14.00 uur opgehaald voor onze terugvlucht. In het supermarktje vlakbij het hotel willen we wat sandwiches kopen maar die hebben ze helaas niet. Dat is wel jammer maar we nemen wel 2 bananen mee.

In het hotel gaan we naar de lobby rustig wachten en wat praten met de andere gasten. Tegen twee uur gaan we naar beneden waar het erg druk is. Iedereen wil zijn koffers en dan naar de bus maar die is er nog niet. Na een kwartier komt de bus maar de bagage gaat daar niet in – die moet weer in een vrachtwagentje en dat is er nog niet. Alle koffers staan dus gewoon buiten op de stoep onder de hoede van het personeel van het hotel als we met de bus wegrijden. Nu maar hopen dat de bagage ons snel achterna komt. Als we bijna bij het vliegveld zijn rijdt het vrachtwagentje ons voorbij met de koffers zodat we die keurig mee naar binnen kunnen nemen.

Op het vliegveld gaat alles best wel snel – eerst de tassen afgeven waarbij we onze boardingpas krijgen. Daarna door de douane en de tassencontrole – bij mij blijft er iets piepen zodat ik gefouilleerd wordt – weer een ervaring rijker. Dan nog even kijken of er iets leuks te koop is en misschien wat sandwiches. Dat laatsten zijn er gewoon maar er zijn wel lekkere donuts te koop – dat zal de honger ook best wel stillen aan boord.
Ook kopen we hier nog een Dishdasha – lees witte jurk – voor Maurice, blij dat dat nog gelukt is.

Bij de gate gaan we eerst in een bus die ons naar het vliegtuig rijdt en we zijn keurig op tijd aan boord - helaas moeten we dan nog een half uur wachten voor we mogen vertrekken. Er is eigenlijk een tussenstop gepland in Burgas – aan de Zwarte Zee in Bulgarije - om te tanken maar dat is door de gunstige wind niet nodig. Het vliegtuig is niet vol – we hebben weer heerlijk drie stoelen samen – en daarom moeten er ongeveer 10 personen van voor uit het vliegtuig even achterin gaan zitten tijdens het opstijgen. Daarna mogen zij weer naar hun plaatsen. Dit in verband met een evenredige verdeling van het gewicht van de passagiers. Dit hebben we nog niet eerder meegemaakt.

Als we vertrekken is het bijna donker. De gezagvoerder vertelt ons dat de wind gunstig lijkt voor de vlucht waardoor we waarschijnlijk geen tussenlanding hoeven te maken om te tanken. Dat betekent dat we eerder op Schiphol zullen landen. Nu maar hopen dat Almar het internet checkt.

De vlucht verloopt prima en we landen om ongeveer kwart voor 11 op Schiphol. Dan duurt het toch nog even voordat je bij de gate staat en uiteindelijk hebben we om half 12 de bagage. Dan heerlijk naar huis met Almar en Bianca.

Al met al een bijzondere vakantie en we zien er goed gekleurd uit. Geen wonder want daar schijnt bijna altijd de zon en van regen zien we erg weinig.

Cor en Marianne van Ham.

Hallo Vera en Bert.
Wij hebben weer van jullie reis verhalen en foto`s genoten,heel erg jammer voor jullie dat deze reis voorbij is,maar ook voor ons,wij zullen jullie verhalen missen.Jullie kunnen weer terug kijken op een hele fijne vakantie.Hartelijke groeten van Cor en Marianne.

Ina en Sjaak

Weer een mooie reis, geniet er thuis nog maar van.

Paula en Fred

Het is niet meer zo stil aan de overkant. Genoten van jullie vakantie verhalen. Groetjes Paula en Fred. Als jullie geheel bijgekomen zijn zullen we dan een afspraakje maken voor een wijntje bij ons.