verabert.reismee.nl

Van Troense naar Hundested

Hallo allemaal

Vandaag zijn we vroeg opgestaan want we gaan naar het laatste hotel van onze geplande reis van de Margriet route, namelijk naar Hundested op het eiland Seeland. . Bij het ontbijt zie je hier overal de scnapps flessen staan en daarwordt ook goed gebruik van gemaakt. Ook kun je in dit hotel zelf een wafel bakken, wel een dunne maar zeker lekker vers.

Het is nog steeds prima weer en we rijden met veel plezier naar de eerste locatie van onze planning namelijk “Damestenen” vlak bij het plaatsje Hesselager. ”Damestenen” is een hele grote kei en er gaan twee verschillende verhalen over.
Het eerste vertelt over een vrouwelijke reus op het eiland Langeland; bij Svinninge op Funen stond een kerk met een spitse toren en dat vond zij maar niks. Ze wilde met een steen de spits er af gooien maar de eerste steen belandde in het water. De tweede steen gooide zij met haar lange kous als slinger, maar die viel dus bij Hesselager waar hij nu nog ligt.
Het tweede verhaal vertelt over deze 1000 ton zware steen, dat hij met de ijstijd van Zweden naar Denemarken is verplaatst. In 1840 is men gaan graven om te zien of de steen hier hoorde maar na nader onderzoek bleek hij dus uit Zweden te komen. De ondergrond was niet van steen, dat bleek 1-2 km diep te zitten.

We vervolgen onze weg naar het eiland Seeland. Daar kunnen we alleen komen over een grote brug “de Storebéltbrug”over de Grote Belt. Die brug is totaal 13,6 km lang en is in twee gedeelten gemaakt. De “Vestbro” is 6,6 km lang en is zowel voor trein- als autoverkeer. Dan is er een kunstmatig eiland en dan komt de “Østbro”, die indrukwekkend hoog en lang is want daar moeten alle grote schepen onderdoor kunnen varen. Magnifiek en indrukwekkend om te zien. Uiteraard is dit dus een tolburg. De trein gaat het tweede deel door een tunnel.

Op Seeland aangekomen rijden we naar “Fjenneslev-kirke”. Dat is een kerk, die in fases is opgebouwd. De kerk zelf is van begin 12e eeuw en gebouwd door Asser Rig, maar de beide torens, die verwijzen naar zijn twee zoons Esbern-Snare en Absolon, zijn een generatie later gebouwd. Op de foto is goed te zien, dat de torens van rode baksteen zijn en de kerk zelf van grote stukken steen. De rode baksteen was er nog niet in het begin van de 12e eeuw.
Niet minder dan 10 mannen van deze familie waren bisschop, vijf zelfs aartsbisschop; twee vrouwen waren koningin van Zweden en pleegzoon Waldemar werd onder de naam Waldemar de Grote een van de belangrijkste koningen van het land. De naam van bisschop Absolon zie je ook steeds weer terug komen op allerlei plaatsen.

Inmiddels loopt het al tegen elf uur en vervolgen we onze weg naar Roskilde, naar het “Vikingeskibsmuseet”. Hier liggen de restanten van de 5, in 1962 opgegraven, Vikingschepen uit de haven van het Roskilde Fjord. Van al die schepen, ook wel “Skuldelevschepen genaamd” is een replica op schaal van 1:10 gemaakt. Mooi om te zien. Enkele van deze schepen zijn ook al daadwerkelijk nagebouwd met materialen en werktuigen uit de tijd van de Vikingen. Een van de nagebouwde schepen, helaas is mij de naam ontschoten, heeft daadwerkelijk een reis gemaakt van Roskilde naar Dublin en weer terug. Het is een oorlogsschip zonder enige accommodatie, die door roeien en zeilen wordt voortgestuwd. Indrukwekkend om te zien.
Op de werf is men nog een van de schepen aan het maken. Kinderen, tot 18 jaar gratis toegang, kunnen allerlei dingen doen en die zijn daar dus een hele tijd mee bezig. Een geweldig leuk museum.

Inmiddels is het al half 2 en we hebben trek gekregen. Een sandwich eten in het café daar vergeten we maar, want er staat een lange rij. We rijden weg naar het centrum van Roskilde en lopen daar wat rond, kopen een pak melk en besluiten om dan maar te gaan picknicken op weg naar Hundested, onze overnachtingsplaats. Helaas komen we onderweg alleen parkeerplaatsen pal aan de weg tegen dus het wordt uiteindelijk een bezoekje aan MacDonalds. Om half 5 arriveren we in Hundested, een leuke badplaats met een grote haven met heel veel scheepjes en oude werkplaatsen voor de schepen. Het is er een drukte van belang en erg gezellig. Ons hotel ligt voor het eerst midden in het dorp en onze kamer kijkt uit op de haven.

Omdat we zo vroeg zijn kunnen we net het laatste deel van de Toer de France zien en daarna gaan we lekker wat wandelen richting de haven. Verder houden we het weer rustig.

Tot morgen