verabert.reismee.nl

Op Funen

Hallo, daar zijn we weer

Zoals altijd hebben we gisterenavond de planning gemaakt voor vandaag. Als eerste wilden we naar kasteel “Egeskov” gaan want dat moet echt geweldig mooi zijn. Echter, de toegangsprijs hield ons tegen – ruim € 28,- per persoon voor een kasteelbezoek vonden wij erg veel. In plaats daarvan is vandaag ons eerste doel het openluchtmuseum van het eiland Funen “Den fynske landsby””. Gisteren waren we daar langs gereden, toen we naar ons hotel gingen en toen was het er erg druk.

Het gaat ’s morgens om 10.00 uur open en dus zorgen wij dat we er dan zijn. Het is heerlijk weer, lekker zonnig maar niet te warm, echt ideaal voor dit bezoek. Er staan ruim 20 objecten – boerderijen, school, pomphuis met brandwagen, ziekenhuis, steenbakkerij etc - allemaal uit de tijd dat Hans Christian Andersen leefde – een tijdbeeld van de 19e eeuw. Vertellen wat we gezien hebben is best lastig dus ik heb een paar foto’s op de site gezet om een beetje een idee te geven. Maar dat wij het leuk vonden blijkt wel uit het feit, dat we er pas om half drie vandaan gaan.

Verder nog een museum bezoeken zit er dan niet meer in, omdat veel musea al om 4 uur sluiten. We rijden daarom op ons gemak naar Faaborg, dat ligt aan de kust. Daar eten we eerst wat en wandelen dan naar de haven. Daar krijgen we echt een kadootje – een heleboel oude zeilschepen – zgn “tall ships” - liggen daar voor anker. Die schepen maken een jaarlijkse toer langs diverse havens. Jurgen, jij zou hier geweldig van genoten hebben, echt iets voor jou.

Voordat we terug gaan naar de auto doen we nog wat boodschappen en rijden dan op ons gemak langs de kust terug neer het hotel. We hebben de hele dag in de buitenlucht gelopen en zijn best wel moe dus doen we het vanavond weer lekker rustig aan.

Tot morgen