verabert.reismee.nl

Van Ry naar Troense

Hallo allemaal,

Het is mooi weer vanmorgen, wel wat bewolking maar geen regen en de temperatuur is ongeveer 18°, prima voor ons. De kamer viel een beetje tegen, erg gedateerd en hele dunne kussens. Helaas, dat heb je niet in de hand – je kunt moeilijk zelf van alles meenemen. We hebben gisterenavond een plan gemaakt en we zien wel wat er van terecht komt.

Na het ontbijt gaan we eerst naar de “Himmelbergjet” vlakbij ons hotel. Het is met 147 meter een van de hoogste bergen van Denemarken. Op deze berg werd vroeger elk jaar het ontstaan van de Deense natie herdacht. Er staan enkele monumenten, één daarvan herdenkt het vrouwenkiesrecht in 1915. Op de top staat sinds 1875 een vierkante bakstenen toren van 25 meter hoog. Deze toren heeft twee wenteltrappen en een lift, zodat iedereen naar boven kan om van het uitzicht te genieten.

We rijden verder naar Skanderborg naar het “Frihetsmuseet”, een vrijheidsmuseum dat in twee bunkers gevestigd is. Helaas is daar niets van te zien als we daar aankomen. Er zijn veel mensen aanwezig, die bezig zijn met het opbouwen van een evenemententerrein en die van dit museum niets weten. Het boekje vn de Margrietroute is uit 2004, dus misschien klopt er wel meer niet. Als we Skanderborg uitgaan komen we langs de hoogste berg van Denemarken, de “Ejer Bavnehøj”. Hebben we dus toch mooi 2 bergen beklommen – oké het was met de auto.

We vervolgen onze weg naar Jelling naar het “Jelling-monument”. De runenstenen van Jelling zijn het oudste bewijs van het bestaan van Denemarken als land en van de invoering van het Christendom. We zijn hier enkele jaren geleden ook al geweest, maar nu is het veel drukker. Het hele gebied is afgebakend met witte palen, zelfs tot in het dorp. De grote Runenstenen waren toen nog niet zichtbaar, maar nu heeft men er glazen bescherming omheen gezet. Indrukwekkend allemaal.

In het dorp kopen we meteen wat eten voor onderweg, want inmiddels is het toch al 12 uur. We gaan verder naar Velje waar we het “Okolariet” bezoeken . Hier draait alles om natuur en milieu en er wordt op speelse wijze duidelijk gemaakt hoe zorgvuldig we moeten zijn met moeder aarde. Echt leerzaam op een leuke manier.

Tja, de tijd draait gewoon door en we moeten verder. We gaan nu een stuk over de grote weg naar Fredericia, een mooie plaats aan de kust van Jutland. We lopen daar een stuk langs de kust en proberen te zien over welke brug we straks gaan rijden naar Funen, een eiland waar onze volgende bestemming is. We lopen daarbij door het oude centrum, wat omgeven is door aarden wallen van wel 15 meter hoog.

We gaan terug naar de auto en gaan over de brug naar Funen, naar Odense – de grootste plaats van dit eiland. In Odense bezoeken we het museum van Hans Christian Andersen met daarin opgenomen het geboortehuis van deze sprookjesschrijver. Als je Odense bezoekt, dan moet je echt naar dit museum toe. Je vindt er boeken in heel veel verschillende talen en natuurlijk dus ook in het Nederlands.
Hans Christian Andersen komt uit een arme familie en wilde eigen balletdanser worden. Daarvoor ging hij al jong naar Kopenhagen, maar dat was duidelijk niet voor hem weggelegd. Hij begon gedichten te schrijven en kon daar al snel genoeg mee verdienen al was het zeker geen vetpot. Hij is nooit getrouwd geweest en heeft ook nooit een eigen huis gehad. Meestal huurde hij enkele kamers en verbleef daar tussen zijn vele buitenlandse reizen door. Volgens de verhalen moet het een heel aardige, gewone man zijn gebleven en we zijn allemaal blij met zijn sprookjes zoals “de kleine zeemeermin”, “de nieuwe kleren van de keizer”, “de prinses op de erwt” en ga zo maar door.

Als we naar buiten lopen is het al bijna 5 uur en we eten heerlijk een ijsje. Daarna gaan we naar de auto en rijden het laatste deel naar onze overnachtingsplaats op het eiland Täsinge, namelijk het Troense hotel in Troense. Als we daar aankomen blijkt het hotel aan een baai te liggen, erg leuk. Helaas krijgen we een kamer aan de achterkant van het hotel in een bijgebouw. Wel met een eigen terrasje.

Tot morgen