verabert.reismee.nl

Aalborg, Rebild Bakker en Mariager

Hallo allemaal,

Het is al weer de vijfde dag van de vakantie, wat gaat dat toch hard zeg. Gelukkig schijnt het zonnetje weer lekker vanmorgen. Bij het ontbijt kun je zelf je crêpes maken en de spek, kaas en worstjes zitten in een pannetje op een warmhoudplaat – zie de foto.

Het plan voor vandaag is duidelijk: vanmorgen willen we naar het nationale park “Rebild Bakker” vlak bij ons hotel en vanmiddag naar Aalborg. Helaas lopen plannen niet altijd zoals je wilt, want als we bij “Rebild Bakker” aankomen blijkt dat het informatiecentrum pas om 10 uur open gaat en het is dan net 9 uur geweest. We gooien het dan maar om en rijden eerst naar Aalborg, op København na de grootste stad van Denemarken. Nog een leuk weetje trouwens: in Denemarken zit je maximaal 53 km van de zee af waar je ook zit.

In Aalborg zetten we de auto in een parkeergarage, want dan ben je nooit te laat. Het centrum is niet zo heel groot en aangezien het maandag is, is lang niet alles open. Tja, daar hebben we dan weer geen rekening mee gehouden. Er zijn wel veel mooie gebouwen, maar die zijn niet te bezichtigen zoals het “Radhusset” en het “Jens Bangs Stenhus”. Het “Jens Bangs Stenhus” is opgebouwd in Hollandse renaissancestijl en dat zie je goed aan de dakgevels.

De kerk is vrij te bezichtigen en ook de ondergrondse gangen van het “Aalborghus Slot”. Die gangen zijn wel ondergronds maar dat komt, omdat de aarden wal tegen die gangen is opgebouwd – een bijzondere onderaardse constructie dus die gewoon gelijkvloers is met de grond buiten. Het slot zelf is niet te bezichtigen want daar wordt nog steeds gewoon gewerkt.

We rijden terug naar “Rebild Bakker”, maar daar blijkt het op maandag gesloten te zijn. Dom dat we dat niet meteen gezien hadden. Er is wel een grote overzichtskaart buiten, maar aangezien alle informatie in het Deens is is het moeilijk te ontcijferen voor ons. Wat we wel goed kunnen vinden is de kalksteengrot, een uitgehakte grot waarvan de kalksteen is gebruikt voor de huizenbouw. Deze bezichtiging valt tegen, want het blijkt eigenlijk een tentoonstelling van beelden te zijn en over de winning van kalksteen wordt helemaal niets verteld.

We proberen daarna nog een bron te vinden maar dat lukt helaas niet. Inmiddels zitten we weer vlak bij ons hotel dus we gaan daar maar een boterham eten. Hierna rijden we richting Hobro en dan verder naar Mariager, een heel leuk plaatsje aan de Mariagerfjord, het mooiste fjord van Denemarken. In Mariager bekijken we de “Klosterkirke”, in de 16e eeuw onderdeel van een groot complex van een klooster voor nonnen en monniken van de Birgitta orde en een veel grotere kerk. Het klooster en de kerk werden gebouwd met donaties van rijke mensen en heeft niet veel langer dan 50 jaar dienst gedaan als klooster. Daardoor verviel het en zijn later de kloostergebouwen afgebroken en is de kerk veel kleiner geworden.
Er staat tegenover de kerk een klein gebouw, waar je in een soort herberg kunt slapen als je weinig geld hebt – je moet je wel aanmelden bij de plaatselijke toeristeninfo. Er blijkt een blinde man te overnachten, die in zijn eentje met zijn hond een wandeltocht maakt van Skagen naar het zuiden.

Bij de toeristeninfo krijgen we ook informatie over “Hojøh. Er zijn in Denemarken heel veel grafheuvels gevonden maar “Hojøh” is de grootste met een doorsnee van 72 meter en een hoogte van 12 meter. We kunnen ook “Danmarks Saltcenter” bezoeken, daar leer je alles over zoutwinning, je mag je eigen zoutkristallen maken en zelfs een bad nemen in de Deense “Dode Zee”. Aangezien het daarvoor te laat is besluiten we om dat misschien morgenochtend te doen voordat we onze reis vervolgen naar de volgende overnachtingsplaats Ry.

We rijden verder via Halsund naar de kust van het Kattegat en staan even stil bij het punt waar de Mariagerfjord in het Kattegat uitkomt. Gisteren had ik het over de Oostzee, maar dat moet dus Kattegat zijn. Op ons gemak rijden we via de kust terug naar ons hotel, waar we op de kamer een boterham eten en ons weer voorbereiden op e dag van morgen. Maar dat mogen jullie morgen weer lezen, nog even geduld.

Marion

Leuk weer die reisverhalen. Ik geniet ervan!
Begrijp ik het nou goed dat Denemarken, zowel in de lengte als in de breedte, maar 100 km is? Ik dacht altijd dat het een veel groter land was.

Vera

Nee Marion, het land is idd groter dan Nederland in de lengte maar waar je ook bent, je zit in de breedte maximaal 53 km van de zee af.