verabert.reismee.nl

Van Nymandegab naar Rold

Hallo allemaal,

Het is een beetje bewolkt als we opstaan, maar het zonnetje schijnt nog steeds. Vandaag gaan we weg uit Nymandegab dus we moeten alles inpakken.

Het einddoel van vandaag is Rold, de “Rold Gammel Kro”. We vertrekken in de richting van Holstebro en gaan een deel over de Margrietroute. De Margrietroute bestaat uit 14 verschillende toeristische routes, die elkaar soms kruisen. We gaan vandaag van “de Noordzee kust van Jutland” naar ”het binnenland van Jutland”. We rijden door het natuurreservaat “Tipperne”, een moerasgebied waar wel 1000 soorten vogels broeden. Er staat een uitkijktoren, van waaruit je een groot gebied kunt zien.

Verderop wordt de route van vlak steeds heuvelachtiger en we gaan zelfs over een berg van 94 meter, de “Præstbjerg”. Niet de hoogste berg van Denemarken want die is 171 meter, maar toch wel een groot verschil met het vlakke land. Na Holstebro gaan we oostwaarts verder richting de “Limfjorden”. Nu moet ik meteen even iets rechtzetten, want gisteren zei ik dat het Ringkøbingfjord het grootste fjord is van Denemarken, maar dat is dus niet waar. De “Limfjorden” lopen van de Noordzee naar de Oostzee dus misschien wel 50 x zo groot. Er liggen grote en kleine eilanden in, een heel mooi gebied.

We bezoeken daar de “Spottrup Borg”, een burcht die in de 15e eeuw is gebouwd door een bisschop, maar er zijn daarna veel eigenaren geweest. De burcht is gebouwd met de voorzijde naar het water, omgeven door een gracht en een aarden wal. Die wal is erg hoog, waardoor de burcht makkelijk te verdedigen was. Vaak mag je maar enkele kamers/zalen bekijken, maar hier kunnen we overal rondlopen. Het is ook niet volgestopt met allerlei mooie meubels, alleen wat functioneel meubilair staat er in. Daardoor maakt het eigenlijk meer indruk.

Het wordt wel steeds meer bewolkt en daardoor wel wat frisser. Gelukkig is het nog steeds goed weer om te picknicken maar kort daarna begint het zachtjes te regenen. We zijn met een ferry overgevaren van Sundsøre naar Hvalpsund, een tochtje van ongeveer 10 minuten. Om half 6 arriveren we in Rold, waar we in een soort motel een kamer krijgen. Het ligt achter de Kro, voordeel is dat we geen trap op hoeven met de tassen en koelbox. We houden het ook vanavond weer rustig, want net als het eerste hotel ligt het buiten de “bewoonde wereld” en is even het plaatsje inlopen en gezellig ergens wat gaan drinken geen optie.

Tot morgen maar weer.