verabert.reismee.nl

Van Ringkøbing Fjord naar Blåvand

Hallo allemaal,

Het zonnetje schijnt weer heerlijk als we wakker worden. We hoeven geen tas in te pakken want vanavond slapen we in hetzelfde hotel. Het ontbijt is erg uitgebreid en het is nog erg rustig om kwart voor 8. We hebben al een beetje een programma gemaakt voor vandaag, maar wat er van terecht komt weten we nooit, we zien het wel. We blijven vandaag rond het Ringkøbing Fjord en gaan daarna richting Blåvand.

Voordat we op weg gaan naar de fjord gaan we eerst even naar het strand vlak bij ons hotel, nu is het mooi zonnig. Het is echt een mooi breed strand zover als je kunt kijken.

Het Ringkøbing Fjord is het grootste fjord van Denemarken maar lijkt in niets op de fjorden van Noorwegen – het land is namelijk heel plat. De overeenkomst is, dat het water heel ver het land in loopt en daarom is het een fjord. Aan de kustzijde is het een smalle strook land met duinen, waar heel veel recreatiehuizen en campings zijn. Het is dan ook vlak aan zee en er zijn veel watersportmogelijkheden op het water van het fjord. Halverweg de dijk, in Hvide Sande, is er een open verbinding met de zee en dat is dan ook de enige doorgang van het fjord.

Aan de noordkant ligt Ringkøbing, een leuk plaatsje. Het is er gezellig met live muziek op het grote plein – onderdeel van de zomeractiviteiten. We genieten met een kopje koffie van de muziek, een groepje “oude” rockers die duidelijk veel plezier hebben in het spelen.
We rijden verder langs het fjord aan de andere zijde via diverse kleine plaatsen naar de hoogste duin van de kuststrook, de Blåjberg. Je ziet wel dat het zandgrond is maar verder is het helemaal begroeid en hij is 64 meter hoog en dt is voor een duin echt hoog. Maar voor dit vlakke land is dat echt hoog. Ter vergelijking – de Cauberg in Limburg is 135 meter hoog.

Hierna rijden we verder richting Blåvand, onderweg kopen we brood en melk en we gaan lekker picknicken. Je merkt wel dat je vlak aan de kust zit, want het waait behoorlijk. Na de lunch rijden we verder en bezoeken de "Tirpitz-stillingen", een bunkercomplex. Het bezoekerscentrum zit nu nog in de oude grote bunker maar er wordt een heel mooi bezoekerscentrum achter de bunker gebouwd. Het was een groot complex van twee grote bunkers met daar tussen veel kleine bunkers en sporen, waarop de granaten vervoerd werden naar de grote bunkers toe. Deze bunkers werden gebouwd als onderdeel van de "Atlantik Wall" van de Duitsers, eigenlijk totaal niet meer nodig aangezien de invasie in Normandië al geweest was.

Inmiddels was het al half 4 geworden. Te laat om nog iets anders te bezoeken vooor mar een uurtje, want de prijzen van de musea in Denemarken liegen er niet om. Je betaalt al gauw minimaal 8 euro voor een relatief klein museum. We gaan dus op ons gemak terug naar het hotel. Onderweg kopen we lekker een flesje wijn en melk en we hebben een rustige avond.

Tot morgen

Johan

Ik heb wel eens gehoord van bier en jenever, een kombinatie die sommigen drinken, mar wijn en melk???
Mooi verhaal. Groetjes ook van Louise.