verabert.reismee.nl

Nymande Kro bij Norre Nebel

Hallo allemaal,

Vanmorgen heerlijk uitgeslapen op gestaan en het zonnetje schijnt de kamer in. Na een prima ontbijt vertrekken we op weg naar onze eindbestemming van vandaag, Norre Nebel in Denemarken. We zitten nu nog in Duitsland.

We hebben de kustroute gevolgd langs de Waddenzee, die loopt namelijk gewoon door langs Denemarken. Daar zijn trouwens veel meer Waddeneilanden dan bij ons. Een mooie route, maar op een gegeven moment moesten we 11 km terug omdat een weg afgesloten was – misschien te gevaarlijk dicht bij de zee? Uiteindelijk rijden om 12.00 uur Denemarken in en arriveren een kwartiertje later in Tønder, een leuk plaatsje met een heel mooie kerk, die in 1592 is ingewijd – de Kristkirken – echt een weelderige inrichting met veel muurschilderingen en schilderijen. Ik hoop dat de foto’s het een beetje weergeven maar anders kun je op internet kijken. We hebben hier meteen geld gepind, want Denemarken heeft geen euro’s maar nog steeds Deense Kronen. Dat wordt dus weer omrekenen.

Hierna rijden we door naar Møgeltønder – een plaatsje wat eigenlijk ontstaan is om daar de bedienden van kasteel Schackenborg te laten wonen. Dit kasteel wordt sinds 1658 door elf generaties Schack bewoond. In 1993 heeft de laatste graaf, die kinderloos was, het kasteel geschonken aan de jongste zoon van koningin Margarethe, die hier nu met zijn gezin woont. Het dorpje heeft maar één straat die helemaal geplaveid is met kinderhoofdjes en de meeste huizen hebben rieten daken. Ook staat hier een mooi klein kerkje waarin een “loge” is voor de familie Schack.

We vervolgen onze weg naar de grensplaats Rudbøl, waar de huizen aan de oostkant in Denemarken staan en de huizen aan de westkant in Duitsland. Hierna rijden we over het oudste deel van de zeedijk – 1556 – naar Hojer. Daar zijn nog de oude sluizen en staat er een paal met jaartallen erop, die aangeeft hoe hoog het water daar heeft gestaan. We rijden verder naar Ribe – hier zijn we 4 jaar geleden ook geweest toen we een rondreis door Scandinavië hebben gemaakt. Toen was men bezig met een soort opgraving en nu was er al bijna een gebouw ontstaan zoals het er destijds moet hebben uitgezien. We willen eigeniijk naar het Ribe Vikingcenter, maar daar hebben we te weinig tijd voor – er is te veel te zien en te doen. Helaas.

Daar vandaan rijden we naar onze eerste hotel, Nymindegab Kro bij Norre Nebel. Het is een mooi, modern hotel in de duinen vlak aan zee. Jammer genoeg is het inmiddels erg grijs geworden en het lijkt of we de regen kunnen grijpen. Dat is gelukkig niet zo en het is ook niet echt koud.
In het dorp is verder weinig te eten dus we eten heerlijk in het hotel en gaan daarna lekker naar boven.

Morgen gaan we de omgeving bekijken en slapen dan nog een nacht hier, lekker makkelijk.

Kirsten

Hoi mamsie & Bert,

Goed om te lezen dat de reis goed is gegaan!
Veel plezier en zorg goed voor elkaar.

Kus van ons

yvonne

zo,de reis is begonnen en gelijk al een heel verhaal,fijne reis verder.

Paula

Jeminee wat een leuke reis. Wij zijn best een beetje jaloers. Geniet er lekker van. Paula en Fredje