verabert.reismee.nl

Kilmainham Goal en naar huis

Zaterdag, 9 augustus

De laatste dag van onze rondreis langs de kust van Ierland. Het weer ziet er weer prima uit, net als voorgaande dagen. Er wordt vanmiddag regen verwacht, maar dan zitten wij op het vliegveld. Na het ontbijt pakken we de koffers en rugzakken in en vertrekken naar beneden, waar we nog even moeten afrekenen voor het parkeren en het eten van de afgelopen 2 avonden.

We zetten alles in de auto en rijden via een benzinepomp naar de “Kilmainham Goal” , de gevangenis van Dublin. Deze gevangenis is in 1796 gebouwd en in 1924 is de laatste gevangene er vertrokken. In 1960 is men met vrijwilligers begonnen deze gevangenis te restaureren en in 1980 ging hij open voor publiek.

We zijn keurig op tijd voor de eerste rondleiding van 9.45 uur – de enige manier om de gevangenis te bekijken is via een begeleide rondleiding. In deze gevangenis hebben veel politieke gevangenen gezeten en met name degenen, die in 1916 de republiek Ierland uitriepen. Dit gebeurde op 24 april voor het postkantoor in het centrum van Dublin. Helaas liep dit niet goed af, want op 12 mei waren alle ondertekenaars hiervan geëxecuteerd in ´Kilmainham Goal´.

Het oudste deel van de gevangenis is gebouwd zonder ramen – een kale gang met cellen van 1 bij 2 meter zonder enige faciliteit behalve een strozak om te slapen. Men dacht namelijk dat besmetting via de lucht ging en wilde daarom, dat alles goed dicht bleef. Daarnaast vond men drie zaken belangrijk te weten: stilte, eenzaamheid en discipline. Gevolg was dat er de eerste jaren slechts 300 gevangenen in “Kilmainham Goal” verbleven. In de jaren 1846-1850 veranderde dat heel snel – door de grote hongersnood als gevolg van de massale aardappelziekte liet men zich liever arresteren en in de cel gooien, dan thuis doodgaan van de honger.

In 1861 werd de oostvleugel gebouwd volgens een heel ander en open concept. Het dak was een glazen koepel waardoor er veel licht naar binnen kwam. Het was een open ruimte met een trap in het midden waardoor je op de beide verdiepingen kon komen. In de vloer zaten gaten met roosters, waardoor het licht ook in de kelder kon komen waar de wasserij en keuken etc. zaten. Door dezelfde gaten kon de warmte naar boven komen, zodat deze bouw veel voordeel opleverde. Er werd goed gebruik gemaakt van licht en warmte zodat het veel kosten bespaarde. Er was ook een soort lift om het eten naar boven te takelen, zodat het niet via de trap hoefde. Heel prettig voor de gevangenen omdat het eten warm bleef.
Ook was het goed te bewaken met weinig mensen – ook weer iets om de kosten te drukken.

In 1924 werd de laatste gevangene vrijgelaten uit “Kilmainham Goal” – ironisch genoeg was dit Eaman de Valera die van 1959 – 1973 president was van Ierland.
In 1922 werden 4 mannen gearresteerd die een bank wilden beroven – zij hadden wapens bij zich. Het gevolg is, dat zij alle 4 ter dood werden veroordeeld en werden opgehangen. Een van de mannen James Fisher, 18 jaar, heeft de avond voor de executie een brief naar zijn moeder geschreven en die brief is te zien in het museum van de gevangenis.
Een andere belangrijke gevangene was Charles Stewart Parnell. Hij was voorvechter om het land van de grootgrondbezitters te kunnen verkopen aan de mensen, die het land bewerkten. Hij heeft een jaar in de gevangenis gezeten, maar zijn cel was een grote kamer met bed, bureau en open haard en hij kreeg hetzelfde eten als de gouverneur.

Als wij naar buiten komen is het een drukte van belang voor de gevangenis. Het is dan 12.00 uur en de rondleiding t/m 12.45 uur zijn al volgeboekt. De mensen moeten dus nog een hele tijd wachten voordat zij aan de beurt komen en mogelijk dus ook wachten voor niets. Fijn dat we dit vanmorgen zo vroeg gedaan hebben.

We rijden op ons gemak naar het vliegveld en leveren de auto in waarna we met de shuttlebus naar de vertrekhal gebracht worden. We zijn veel te vroeg, want ons vliegtuig heeft als vertrektijd 17.10 uur maar tot onze verbazing kunnen we inchecken en de bagage droppen. Dat is heel prettig, want nu hebben we alleen nog maar de rugzakken bij ons. We gaan eerst maar een broodje eten en ik pak mijn laptopje om de foto’s over te zetten en het verhaal alvast een beetje te schrijven. Ongemerkt gaat de tijd dan best snel en om 15.00 uur gaan we door de douane – we weten dan nog niet vanaf welke gate wij vertrekken, dat wordt pas op het laatste moment bekend gemaakt.

Het vliegtuig vertrekt keurig op tijd en om 19.25 uur – 20 minuten eerder dan gepland – landen we op Schiphol. We landen op de Polderbaan en moeten dan ruim 20 minuten taxiën om bij de gate te komen. Als je bedenkt dat je maar iets meer dan 75 minuten hebt gevlogen is dat best wel een lange tijd voor zo’n klein stukje. Met de bagage gaat het heel snel en Martijn staat op ons te wachten.

Dit was dan onze laatste vakantiedag van 2014 – rondreis door Ierland. We hebben genoten – van de reis, de natuur, de Ierse mensen, het mooie, jullie reacties en ga zo maar door. We kunnen het jullie aanbevelen, wij vonden het een geweldige reis. Niet in het minst door de goede zorgen van de reis organisatie “Echt Ierland”.
We hopen dat jullie er ook van genoten hebben.

Johan van Aken.

Mooie plaatjes, mooie verhalen is dat wat een vakantiereis compleet maakt. Lekker even helemaal uit de dagelijkse beslommeringen en op heel andere wijze vermoeid zijn, kunnen jullie er hopelijk weer even tegen.
Welkom thuis !!! Groejes, Louise en Johan.

Marion Mollers

Heel erg bedankt voor weer een aantal mooie reisverhalen! Ik heb er weer vabngenoten.