verabert.reismee.nl

Dublin Castle, Trinity College en Templebar

Vrijdag 8 augustus

Vanmorgen is het bewolkt als we opstaan en de verwachtingen zijn niet bijster goed voor vandaag. Maar we hebben al zoveel mooi weer gehad dat we niet moeten mopperen – we zien wel wat het wordt vandaag.

Na het ontbijt gaan we met de Hop On Hop Off naar ons eerste doel vandaag “het Trinity College” maar voor de eerste rondleiding moeten we zeker een uur wachten. Dan maar een stukje verder wandelen om het beeld van “Molly Malone” te zoeken en de pub, waar de Dubliners veel kwamen. Molly konden we niet vinden, maar de pub – “O’Donoghues” - wel. Die gaan we later op de dag wel beter bekijken. We stappen weer op de bus en stappen enkele haltes verder uit bij “Dublin Castle”. Dit kasteel – het ziet er trouwens niet echt uit als een kasteel – is ongeveer 700 jaar het hoofdkwartier van het Engels bestuur geweest in Ierland en nu wordt het gebruikt voor staatsaangelegenheden en staatsbezoeken. Gelukkig is er nu geen staatsbezoek, want dan zijn er uiteraard geen toeristen welkom.
Het kasteel werd onder andere gebruikt als kasteel, als gevangenis en als woning van de plaatsvervanger van Engeland. We hebben daar zelf rondgelopen in de staatsvertrekken op de eerste verdieping van het kasteel en later kregen we tijdens een rondleiding de fundering van de oude stadsmuur en van een van de ronde forten te zien. Erg interessant allemaal.

Inmiddels was het wel gaan regenen – we hebben een lekker broodje gekocht en zijn weer in de Hop On Hop Off bus gestapt om naar de “Kilmainham Goal” te gaan – de gevangenis van Dublin. Onderweg kregen we te horen, dat we in de verkeerde lijn zaten – er is namelijk een rode en een blauwe lijn – en dat we dus niet langs de gevangenis (het lijkt wel Monopoly) gingen. Niet erg hoor, want de gids vertelde ook dat alle rondleidingen voor vandaag al volgeboekt waren.

We zijn dus maar blijven zitten tot we weer bij het “Trinity College” kwamen en zijn daar keurig op tijd voor de rondleiding van 15.15 uur. Het regent nog steeds en de rondleiding is op het binnenterrein van het college. “Trinity College” is door koningin Elizabeth I opgericht op de plek waar eens een klooster stond. De gids vertelde, dat aan enkele bomen te zien was waar het klooster had gestaan – één boom zou op de oude restanten staan van het klooster en groeide daardoor niet zo goed en een andere boom zou op het kerkhof van de monnikken staan, waardoor die juist heel goed groeide. Of dat waar is of niet – ik zou het niet weten maar feit is, dat de bomen inderdaad behoorlijk verschillend van grootte zijn.

In het begin mochten er alleen mannelijke studenten komen van protestantse huize, omdat de Engelse regering op deze manier de macht beter vast kon houden. Het eerste gebouw staat er niet meer en de huidige gebouwen zijn van diverse bouwjaren en lijken ook niet op elkaar. De huidige voorgevel werd gebouwd tussen 1755 en 1759 en zou meer dan 100 ramen – ik heb ze niet geteld - hebben. Links op de ruime binnenplaats is de kapel uit 1702 en daarachter de eetzaal uit 1743 – deze werd in 1948 zwaar beschadig door een brand maar is weer gerestaureerd. Rechts ligt het zogenaamde “Theatre” – daar worden de examens afgenomen. Ook rechts op de binnenplaats ligt de “Library” – die werd oorspronkelijk gebouwd op pilaren, die ruim 3 meter boven de grond uitkwamen en daarop werd de bibliotheek zelf gebouwd. Dit was, omdat men bang was dat de boeken beschadigd zouden worden door opkomend water. Toen dat niet het geval bleek is ook de onder verdieping gebouwd en is het nu een normaal ogend gebouw.

In deze bibliotheek is “The book of Kells” te zien. In dat boek worden de 4 evangeliën beschreven, maar de beginletters in dit boek zijn op dusdanige wijze ingekleurd en ingetekend met figuren, dat je nauwelijks meer echt kunt lezen. Ook staan er veel tekeningen tussen de regels door. Dit intekenen is door monniken gedaan.

Na dit bezoek zijn we richting de wijk “Templebar” gewandeld en kwamen toen toch nog langs “Molly Malone”. Het fictieve verhaal gaat, dat zij als visboer haar “cuckles and mossles” op straat verkocht en dat zij ’s nachts parttime prostituee was. Speciaal over haar is er een lied, dat bijna iedereen wel kent als je het hoort.
“Templebar” is een uitgaanswijk in Dublin, erg gezellig met straatjes geplaveid met kleine steentjes en veel pubs en eetgelegenheden. We gaan naar binnen bij de “Temple Bar” en drinken daar wat onder het genot van live muziek – gezellig op onze laatste dag in Dublin. Dan wandelen we terug naar ons hotel om later op de avond beneden te eten en daar nog te genieten van de live muziek.

Johan

Muziek van Ierland, geweldig, in de stijl van de Dubblinners bv.

Cor en Marianne van Ham.

Hallo Vera en Bert.
Wij hebben erg genoten van al jullie verhalen,jammer dat jullie vakantie afgelopen is,het is natuurlijk voorbij gevlogen.Wij hopen dat jullie een goede reis hebben gehad,en natuurlijk welkom thuis.
Hartelijke groeten van Cor en Marianne.