verabert.reismee.nl

Van Belfast naar Dublin

Donderdag 7 augustus

Vandaag vertrekken we voor onze laatste tussenstop in Dublin. Het weer ziet er weer goed uit, bewolking met blauwe stukken en een lekker temperatuurtje. Na het ontbijt rijden we eerst richting de kust over het schiereiland North-Down Ards en we varen met de ferry over van Portaferry naar Strangford. Vandaar gaan we via de grote weg meteen door naar Dublin – we kunnen wel langs de kust blijven rijden maar dan komen we pas laat in de middag in Dublin aan.

Het rijdt lekker snel door en we arriveren om 13.00 uur al ij het hotel. We mogen al meteen op de kamer en kunnen de auto gelukkig op hun eigen parkeerterrein zetten tegen betaling van € 10,- per nacht dus we hoeven niet te zoeken. We zitten namelijk vlakbij het centrum en we hebben de auto verder niet nodig. De kamer is niet groot, maar alles wat we nodig hebben is aanwezig en daar gaat het om toch?

Als we de spullen op de kamer hebben gezet – we hebben meteen de auto leeggehald want zaterdagmorgen moeten de koffers worden ingepakt voor de terugreis – gaan we aan de wandel. Na 10 minuten lopen zitten we al bij de Tourist Information en daar kopen we een ticket voor 2 dagen voor de Hop On – Hop Off bus – dat hebben we nog nooit eerder gedaan – en meteen een toegangskaart voor de “Guinness Storehouse”. De bus komt overal langs waar we eventueel naar zouden willen dus dat komt goed uit en je krijgt in de bus meteen veel informatie en een idee waar alles ongeveer is.

We zijn dus al vroeg in de middag in de “Guinness Storehouse” – een beleving op zich. Je krijgt namelijk geen rondleiding door een nog werkende fabriek maar een toer langs alle processen van het brouwen van Guiness via voorstellingen, plaatjes, filmpjes en persoonlijke uitleg. Ook wordt er aandacht besteed aan de advertentiesvan Guinness, want dat is natuurlijk heel belangrijk.

Er zijn twee bijzondere aspecten aan deze toer namelijk – het “proeven” en de “Guinness Academy”.
Bij het proeven wordt eerst uitgelegd dat de 4 belangrijkste ingrediënten – water, gerst, hop en gist - hun eigen geur hebben en dat wordt door middel van een soort rookpotten weergegeven. Daarna mag iedereen een klein glaasje Guinness pakken en dat meenemen naar de volgende ruimte – de proefruimte. Daar wordt ons uitgelegd hoe je het moet drinken en welke smaken op welk deel van de tong vrijkomen – en dan natuurlijk echt proeven. Jammer dat het maar een klein glaasje is.

Het laatste onderdeel van de toer is de “Guinness Academy”. Hier wordt verteld hoe je een Guinness moet schenken en waarom het niet zo schuimt gewoon bier – er zit namelijk veel minder koolzuur in. We hebben filmpjes gemaakt van de schenkkwaliteiten van ons beiden, maar die zien jullie later wel. Ik kan in ieder geval zeggen, dat we beiden een certificaat hebben ontvangen. Op de foto zie je de hele groep “geslaagden” maar zakken kon eigenlijk niet natuurlijk. Ik denk dat het veel makkelijker is om Guinness te tappen dan een Heineken. Het zelf getapte glas mochten we ook zelf opdrinken dus dat was een prettige bijeenkomstigheid.

Inmiddels was het al 17.00 uur geweest en we vervolgden de route van de Hop On Hop Off – dat duurde nog ruim een half uur – en stapten 100 meter van ons hotel uit. Dat is toch wel heel relaxed. Op de kamer even lekker gezeten en daarna zijn we naar beneden gaan – in de kelder van het hotel kun je eten voor een redelijke prijs en er is ook nog live muziek. Wat wil je nog meer? Het is beneden best gezellig in de bar, maar in het restaurant zit nog niemand. We blijven dus in de bar zitten, want daar kun je ook eten. We genieten heerlijk van het voortreffelijke eten en enkele glazen Guinness en uiteraard ook van de muziek. Het is iemand, die zowel gitaar als mondharmonica bespeelt – met zo’n ding om zijn nek – en het klinkt prima. Het is alleen zo laat geworden dat jullie het verhaal nu – op vrijdagavond - pas krijgen. Mogelijk dat het verhaal van vandaag ook pas morgen komt maar dat zien jullie vanzelf wel.

Johan

Gitaar en mondharmonica, mij niet vreemd hoor. Zo gek doe ik soms ook.