verabert.reismee.nl

Van Ennis naar Clifden via de Wild Atlantic Way

Dinsdag 29 juli

Het is weer prima weer vandaag, bewolking maar niet koud. Na het ontbijt gaan we naar de receptie want ik moet de was nog betalen. De receptioniste telt het op en komt tot een schrikbarend hoge bedrag van € 62,50! Echt een belachelijk bedrag voor enkele shirts, 2 broeken en wat ondergoed. Het is wel allemaal gewassen en gestreken maar toch. Volgende keer maar van te voren vragen wat het kost, want anders doe ik het liever zelf ook al duurt het drogen dan langer. Voor dit geld kun je toch heel wat eten/drinken/bezoeken en daar geven we het toch liever aan uit.

We hebben vandaag niet veel op het programma staat alleen “Thoor Ballylee”. De dichter W.B. Yates heeft rond 1920 veel zomers doorgebracht in deze bekoorlijke burchttoren. Ook het nabijgelegen Coole Park van een vriendin van hem is te bezoeken. We rijden via een goede weg en missen de afslag er naar toe – we komen er pas 12 km later achter en hebben dan geen zin meer om terug te gaan.

Op een gegeven moment wordt de weg een autobaan tot aan Galway. We rijden om Galway heen want in het hotel vertelde men, dat er paardenraces zijn in Galway en dat het daar dus erg druk is. We laten het dus letterlijk links liggen. Na Galway komen we weer uit op de “Wild Atlantic Way”, die we bijna helemaal volgen tot Clifden, waar we vanavond verwacht worden.

Deze weg is zo mooi en ook zo bochtig, dat we er niet meer aan toe komen om iets te gaan bekijken. Het is verwonderlijk hoe de kustlijn van Ierland iedere keer weer anders is. In Connemara is het een heel grillige kustlijn met heel veel eilandjes en schiereilandjes. Het is een steenachtige ondergrond en soms zie je dan ook alleen maar stenen langs de weg. We genieten er van en kunnen gelukkig op ons gemak rijden, want druk is het bepaald niet.

Helaas is er hier langs de weg vaak iets van een muurtje of bomen/struiken, waardoor er niet altijd veel te zien is – regelmatig even stoppen en uitstappen is een goed alternatief. Bij ons in Nederland worden de landerijen onderbroken door kleine slootjes – hier zijn dat allemaal stenen muurtjes. Stenen hebben ze hier genoeg en het houdt de dieren op eigen terrein.

We zijn om ongeveer 16.30 uur in Clifden, een leuk plaatsje aan de kust. We slapen de komende twee nachten in Connemara Country Lodge – deze lodge is hiervoor speciaal gebouwd in 1990 door de eigenaresse Mary, die ook niet onverdienstelijk zangeres moet zijn. Dat kunnen we morgenochtend ervaren, want bij het ontbijt zal zij enkele liederen laten horen. We zijn benieuwd.

We lopen nog even naar het dorp en wandelen daar wat rond. We gaan naar de Lidl en nemen brood en beleg mee om p de kamer wat te eten. Onze lunch van vandaag was namelijk een heerlijke warme lunch met fish & chips en voor Bert een Shepherds Pie. Een rustige avond, want om even een biertje te halen vanavond is het dorp net wat te ver weg.

Kirsten

Wat een hoge kosten voor de was zeg... Daarvoor kun je het inderdaad beter zelf doen en van het geld iets gaan doen of een hapje eten met wat te drinken erbij.
Het is weer erg leuk om alle verhalen te lezen en de bijbehorende foto's te zien
Ben erg benieuwd hoe de zangkunsten van de eigenaresse zijn!

Kus van ons drieën

Marion Mollers