verabert.reismee.nl

Van Killarny naar Ennis

Zondag, 27 juli

We hebben heerlijk geslapen, zal best wel komen door het bier. Het ziet er buiten weer heel goed, een zonnetje en weinig bewolking. Waar hebben we dit toch aan verdiend? En dan te bedenken dat de gemiddelde zomertemperatuur rond de 20 graden ligt en het vaak regent!

Na het ontbijt zetten we de tassen in de auto en nemen afscheid van onze gastheer. We vertrekken om 9.00 uur richting Ennis, waar ons bed voor de komende twee nachten staat. Ons eerste doel is “Bunratty Castle & Folk Park” – een kasteel en een soort openluchtmuseum naast elkaar wat je tegelijkertijd bezoekt. Het is nu eens een keer een makkelijke rit over veelal goede 2-baans en ook 4-baans wegen. We zijn er dus redelijk snel voor Ierse begrippen.

Het is behoorlijk druk als we op de parkeerplaats aankomen, maar gelukkig heb je daar binnen niet zo veel last van omdat het erg uitgebreid is. Het kasteel is een groot vierkant fort met 4 torens – in elke toren zit een smalle wenteltrap dus het best een inspannend bezoek, waarbij je goed moet opletten omdat niet alle treden gelijk en even egaal zijn. We worden bij de ingang van het kasteel ontvangen door dames in klederdracht – leuk is dat. Zij geven desgevraagd uitleg. Het is een uitgebreid bezoek, want er is veel te zien.

Het bezoek gaat verder langs diverse huizen, die elders moesten worden afgebroken en hier weer zijn opgebouwd zoals een smidse en huizen van diverse soort. Er is ook een soort dorpsstraat met een school en diverse winkels met oude ambachten en oude inrichtingen. Alle huizen zijn gemeubileerd in de tijd, waarin het huis vroeger was en zo krijg je een leuk beeld van vroeger tijden in Ierland.

We brengen hier ongeveer 3 uur door en rijden daarna meteen door naar Ennis, naar het Temple Gate Hotel. Dat ligt midden in de plaats en meteen tegenover ons is het VVV – helaas op zondag gesloten. We lopen rond in het centrum op zoek naar een leuk terrasje, maar terrasjes zijn niet zo dik gezaaid in Ierland. Waarschijnlijk omdat het vaak regent? We komen langs een oude kerk/klooster, waar we naar binnen gaan. Het is voor een groot deel nog ruïne, maar over een deel is een houten dak gemaakt, zodat men veel kan uitleggen en laten zien. De kerk en het klooster stammen uit de 14e en 15e eeuw en werd gesticht door Franciscanen. Zij zijn destijds verjaagd door Cromwell. Nu hebben zij een kerk en klooster elders in Ennis en de paters zijn de enigen, die hier nog begraven mogen worden.

Inmiddels is het half 5 en we hebben nu toch wel trek in een bier. We lopen terug naar het hotel – onderweg lopen we langs een pub waar staat aangekondigd dat er vanavond live muziek wordt gespeeld en besluiten om daar later naar toe te gaan voor eten en plezier. In het hotel drinken we eerst wat en gaan dan heerlijk even ontspannen op de kamer zodat we straks uitgerust naar de pub kunnen.

Eelco

Leuk reisverslag, gaat het echter wel goed met jullie?
Ik lees "lekker geslapen , zal wel door het bier komen, en om half 5 s'middags al trek hebben in bier".
Dat wordt afkicken als jullie terugkomen.

Cor en Marianne van Ham.

Hallo Vera en Bert.
Wij genieten erg van jullie vakantie,de mooie verhalen en de foto's.Het is een mooi land dat zien wij wel.Wij hopen dat jullie nog vele mooie dingen tegen komen,en o ja neem nog een pilsje en dat jullie het maar lang mogen lusten.Groetjes van Cor en Marianne.