verabert.reismee.nl

De Ring of Kerry

Vrijdag, 25 juli

We hebben ons vanmorgen een beetje verslapen - waarschijnlijk de wekker niet goed gezet – want het is bijna 8 uur. Snel opgestaan en aan het ontbijt.
Fuchsia House heet dan wel een B&B te zijn, maar er zijn zeker 9 kamers – best veel voor een particulier. Er is zelfs een keukentje boven voor de gasten, waar we koffie en thee kunnen zetten en de magnetron kunnen gebruiken.

Het is vanmorgen erg bewolkt maar nog steeds niet koud. We vertrekken dan ook met goede moed om de Ring Of Kerry te rijden. De totale lengte is ongeveer 180 km. In de meeste beschrijvingen staat, dat je af en toe van de route af moet/kunt gaan, want ook dan is er veel moois te zien. We rijden dan ook al snel van de route af om naar de “Gap of Dunloe” te kijken. Als we daar bijna zijn, blijkt dat we dat alleen kunnen bezoeken met paard en wagen. Dat doen we maar niet, omdat dat best veel tijd kost. Het is ook nogal mistig dus we zijn bang dat we niet veel te zien krijgen.

Na een tijdje rijden, ondertussen is het weer heel zonnig geworden, zien we veel bussen en mensen langs de kant staat – dat blijkt bij het “Kerry Bog Museum” te zijn. Dit museum is een soort openluchtmuseumpje van een veendorp – ons dus welbekend. Erg leuk om te zien ook al stond dit niet op ons lijstje. Verderop besluiten we om de route naar een meertje te volgen. Het is een hele mooie rit, waarop we halverwege enkele mensen tegenkomen uit Zuid-Afrika. We hebben het over de taal – het Nederlands en het Zuid-Afrikaans en we komen met elkaar op het liedje van Sari Marijs en genieten met elkaar. Zeg nou zelf – op een klein weggetje in Ierland met mensen uit Zuid-Afrika een liedje zingen in een soort Oudnederlands – dan bedenk je toch niet?

Terug op de ring van Kerry zoeken we een leuk plekje op voor een kop koffie, want inmiddels is het al na twaalven. Op het terras zitten ook een ouder echtpaar met – waarschijnlijk – 3 kleinkinderen. Op een gegeven moment zie ik mevrouw een foto maken van de rest van het gezelschap en ik stel haar voor dat ik een foto neem van hen allemaal samen. Dat vindt zij geweldig en ik pak het toestel – een wegwerptoestelletje! – van haar aan. Dit vind ik nou geweldig leuke dingen, zo heerlijk onverwacht. Terwijl we daar zitten rijden er meerdere vrachtwagens langs met een lading turf – dat wordt daar nog steeds gestoken en gestookt dus.

We zijn inmiddels bijna bij de punt van het schiereiland Kerry aanbeland en besluiten om weer een omweg te maken. Dit keer met de pont naar het eiland Valentia. Het is bij het water zo mistig, dat we de pont bijna niet aan zien komen en dus ook het eiland niet zien terwijl het toch maar 5 minuten varen is. Op het eiland gaan we naar het “Tetrapod Trackway”. Dit zijn voetafdrukken van een soort krokodil, die daar ca. 385 miljoen jaar geleden voor het eerst aan land is gekomen. Tetra betekent 4 en Pod betekent voeten, vandaar de naam.

We rijden via een grote brug het eiland aan de andere kant weer af en vervolgen onze weg op de Ring of Kerry. Aangezien het inmiddels al bijna 4 uur is, besluiten we geen omwegen meer te nemen want anders wordt het zo laat, dat het donker wordt voordat we weer terug zijn en dat zien we toch niet zitten. Het laatste deel van de route gaat langs de meren bij Killarney en daar gaan we morgen naar toe, dus dat is niet zo erg. Alles bij elkaar is het een welbestede dag geweest, waarop we wel veel hebben gereden – wel 200 km! – maar ook heel veel hebben genoten van het geweldige uitzicht – soms met mist maar meestal weer met heel veel zon. We rijden naar een supermarkt om wat brood en beleg te kopen en eten op de kamer.
De zoon van de eigenaar heeft ons een nieuwe code gegeven en we hebben weer internet. Ik kan dus mijn weblog weer helemaal bijwerken – dat wordt niet lezen vanavond maar ik vind het erg leuk om te doen.

Bianca

Leuke verhalen weer! Jullie zien mooie uitzichten en genieten volop zo te lezen. Veel plezier nog. XX