verabert.reismee.nl

Van Blarney naar Killarny

Donderdag 24 juli

Vanmorgen zijn we weer vroeg opgestaan, want we gaan vandaag naar Killarney – de directe afstand is niet zo groot, maar we willen de route langs de kust rijden. Aangezien de gemiddelde snelheid hier niet boven de 50 uitkomt – en soms ook lager ligt – betekent het toch wel veel rijden vandaag. Het weer is in ieder geval weer erg mooi en het zal weer warm worden.

Ons eerste doel was Clonakilty, waarna we echt langs de kust reden. De weg was soms zo smal, dat je niet kunt passeren. Het is inderdaad een fantastische route en het blijkt onderdeel te zijn van de Wild Atlantic Way, die over een lengte van 2500 km langs de Atlantische kust loopt van Kinsale in het zuiden tot Londonderry in Noord-Ierland. Deze route is zolang, omdat hij alle schiereilanden volgt en dat zijn er heel wat.

We komen langs de Dromberg Stone – een soort kleine versie van Stonehendge in Engeland. We rijden daarna verder naar Skibbereen, waar we lunchen. We twijfelden een beetje over het vervolg, maar besluiten toch om naar "Mizen Head" te rijden – het is namelijk een hele omweg naar de punt van een schiereiland. Nou, daar hebben we geen spijt van. Het is een mooie tocht naar "Mizen Head", waar vroeger een grote vuurtoren stond. Het puntje ligt het dichtsbij Amerika en hiervandaan lukte het Marconi om voor het eerst draadloos berichten naar Amerika te sturen.

Na dit bezoek vervolgen we onze weg naar Killarney – toch nog ruim 75 km. Ook dit is voor een deel over de route van de Wild Atlantic Way en het laatste deel loopt over de ring van Kerry – die we morgen gaan doen. We eindigen in Killarney wat midden in het National Park van Killarney ligt. In Killarney besluiten we eerst wat brood en beleg te halen om op de kamer te eten. In de parkeergarage blijkt, dat het kaartje niet klopt - we kunnen niet betalen. Ik ben naar een bovengelegen hotel gelopen en krijg daar van de receptioniste gelukkig een uitrijkaart.

Om ongeveer 19.00 uur komen we aan bij onze B&B Fuchsia House. Hier hebben we wederom een geweldig grote kamer – en badkamer met ligbad. Geweldig allemaal. We proberen verbinding te krijgen met internet, maar dat lukt helaas niet. Daarom heb ik maar wat kleding uitgewassen en zijn we lekker wat gaan lezen. Ook wel eens lekker, een rustige avond.

Johan van Aken

Als ik zo je verhalen lees ben je tegelijk in je vakantie aan het uitrusten en een boek aan het schrijven. Geweldig!