verabert.reismee.nl

Naar Kinsale en Cobh

Woensdag 23 juli

Het is bewolkt als we opstaan en niet koud. We zien wel wat de dag ons brengt. Na het ontbijt rijden we naar Kinsale en bezoeken daar Desmond Castle. De naam doet vermoeden, dat het een kasteel is maar het is eigenlijk een groot stadshuis; het bestaat uit een hoofdtoren met pakhuizen. Desmond Castle was achtereenvolgens een wapendepot, armenhuis, douanekantoor en een gevangenis. We krijgen een uitgebreide rondleiding met veel informatie van een zeer aardige gids. Het kasteel is gerestaureerd en hier bevindt zich nu ook het International Museum of Wine. Er wordt in Ierland geen wijn gemaakt, maar wel veel verhandeld en veel Ieren zijn vroeger in Frankrijk in de wijn gegaan bijv. Hennessy.

Na dit bezoek drinken we een kop koffie met een scone en daarna rijden we naar het Charles Fort. Dit fort stamt uit ongeveer 1670 om de haven van Kinsale te beschermen tegen aanvallen van overzee. Tijdens het beleg van 1690 veroverde Willem III het fort. Tot 1922 behield dit fort zijn functie en nu is er een legermuseum gevestigd. Het is een van de mooiste stervormige bolwerken van Europa.

Inmiddels is de bewolking helemaal weggetrokken en het is behoorlijk warm – maar we klagen niet want dit is beter dan regen. We vervolgen onze weg naar Cobh – deze plaats ligt op een eiland voor de stad Cork. Het plaatsje heette van 1849 tot 1922 Queenstown omdat de koningin er een bezoek had gebracht. Voor de kust is de Lusitania door de Duitsers in de eerste wereldoorlog getorpedeerd en gezonken. Cobh was ook de laatste aanlegplaats van de Titanic, voordat zij ten onder ging op een ijsberg. In het oude Victoriaanse treinstation was een mooie tentoonstelling over de emigratie – al dan niet vrijwillig – van veel Ieren naar Amerika en Australien ook over de Lusitania en de Titanic. Het was erg leuk opgezet.

Na dit bezoek zijn we nog even Cobh zelf ingelopen maar we waren best wel vermoeid. We hebben dan ook best veel gelopen vandaag. We zijn op ons gemak teruggereden naar Blarney, waar we in de pub heerlijk wat hebben gedronken en gegeten.