verabert.reismee.nl

Van Kiltegan naar Waterford

Maandag 21 juli

Vanmorgen weer op tijd opgestaan, want we willen niet te laat vertrekken. Vandaag gaan we naar Waterford. Als we aan het ontbijt zitten komen ook de andere gasten aan tafel, twee Duitse dames en 4 Engelsen. Het is heel gezellig, iedereen praat met iedereen. Dat is het leuke van een Bed & Breakfast, want dat heb je niet in een hotel.

Na het ontbijt nemen we afscheid van onze lieve gastvrouw Olive en gastheer John. Het was echt geweldig om hier te mogen logeren.

We hebben weer prima weer, bewolking en onderweg af en toe een beetje regen, maar dat is dan ook alles. We rijden eerst naar Kilkenny, waar we het kasteel bezoeken. Het kasteel staat op de lijst van Irish Heritage – we kopen daar meten een jaarkaart van voor slechts € 16,- per persoon en hebben dan toegang tot alle sites, die op hun lijst staan en dat zijn er heel wat. We rijden heel Ierland door, dus dat halen we er zeker uit.

Het kasteel werd rond 1190 gebouwd en is tot 1935 bewoond geweest. Vanaf de 14e eeuw heeft de familie Butler er gewoond en in 1967 werd het geschonken aan de staat. Uiteraard zijn er in de loop der jaren veel dingen aan veranderd en bijgebouwd, maar het ziet er nog steeds uit als een kasteel uit de middeleeuwen. Er zit een immens groot park bij.
Hier hebben we lekker koffie gedronken met een heerlijke verse scone – veel beter dan die van gisteren.

Hierna gaan we verder naar Waterford en we rijden meteen naar ons hotel. Dat ligt aan het water en er tegenover is een parkeerplaats – het kost ons slechts € 3,- voor 24 uur! We zetten meteen de koffers in de kamer en gaan op weg naar het museum van Waterford. Daar volgen we een audiotoer en leren meteen ook veel over de koningen van Engeland.

Als laatste vandaag gaan we naar het Waterford Crystal Visitor Centre. We krijgen daar een rondleiding door de werkende fabriek. Allereerst zien we hoe de mallen er uit zien voor de modellen, die gemaakt worden. Daarna lopen we langs de glasblazers – Bert heeft hier diverse filmpjes van gemaakt en ik zal later proberen om die op YouTube te zetten. Weer verder zien we hoe de kristallen voorwerpen door de vakmensen geslepen worden. Het is echt fantastisch om te zien.
Aan het eind van de rondleiding staan diverse glazen voorwerpen zoals een trein, een piano, de Amerikaanse vlag en een herdenkingsmonument van 911. Zo´n zelfde monument staat in New York.
Uiteraard komen we na de rondleiding in de winkel terecht, maar daar hebben we niets gekocht. Dat gaat toch wel heel ver boven onze begroting hoe mooi of het ook is.

Inmiddels zijn we toch wel aardig vermoeid van al het lopen en gaan we terug naar ons hotel. We drinken in de bar een lekker glas Iers bier en gaan daarna naar de kamer. Na een uurtje gaan we weer naar beneden om wat te eten, want de vermoeidheid is te groot om nog op stap te gaan. Spijt hebben we hier zeker niet van, want het eten is erg lekker.

Johan van Aken

Wat een lang verhaal, hoe lang blijven jullie? Naar die lange tekst te zien een week of zes? Groetjes weer!

Arnold en Margo

klinkt goed allemaal.