verabert.reismee.nl

Wicklow Mountains en Powerscourt House and Gardens

Zondag 20 juli

Na een heerlijke nachtrust in een geweldige kamer zijn we al weer op tijd wakker. We hebben afgesproken, dat we om 8.30 uur willen ontbijten. Beneden aangekomen staat er een grote ovale tafel gedekt voor 10 personen – elke kamer was dus bezet. Het ziet er allemaal heel verzorgd uit. Op een andere tafel staat verder melk, brood om te roosteren, fruit etc..
We krijgen een eerlijk Iers ontbijt, wat veel weg heeft van een Engels ontbijt – alleen zit er hier ook nog “black en white pudding” bij; de black is bloedworst en de white lijkt op boterhamworst. Hierbij ook nog versgebakken brood van karnemelk en verse boter en marmelade, dat is echt genieten van je ontbijt. Je kunt er in ieder geval een hele tijd op vooruit.
Tijdens het ontbijt krijgen we van ons gastheer en gastvrouw diverse tips. Erg leuk zoals zij met hun gasten omgaan.

Na het ontbijt vertrekken we naar Glendalough, waar enkele ruïnes staan van oude kerken uit de 10 – 13e eeuw. Ook is er een hele grote begraafplaats, die nog steeds in gebruik is getuige de data op de grafstenen. Indrukwekkend is dat.
Vanaf dit “monastery” hebben we ongeveer 3 kilometer gewandeld naar een groot meer toe. Het is ook fantastisch weer, wel veel wind maar ook veel zon terwijl er best veel regen verwacht werd. Maar we klagen niet en genieten er van. Halverwege de wandeling drinken we lekker koffie met en scone erbij en daarna lopen we terug naar de auto.

We vervolgen onze weg en bezoeken een waterval – er lijkt maar een klein stroompje te zijn boven, maar er komt toch heel veel water naar beneden. Het is net een soort park met veel families, die spelen en barbecueën, gezellig allemaal.

Ons volgende doel is “ Powerscourt House and Gardens”. Het kasteel is 40 jaar geleden helemaal uitgebrand, maar is daarna weer opgebouwd. Helaas niet in originele staat – er zijn nu winkeltjes en restaurants in en er is een kleine tentoonstelling over de geschiedenis. Jammer genoeg werkt de film niet, zodat we daar niet veel van hebben meegekregen. De tuinen zijn echt geweldig om te zien, wat een geweldige mooie bloemen en wat veel. Ook staan er heel veel bomen, die allemaal de laatste tweehonderd jaar zijn aangeplant. De temperatuur is inmiddels toch wel dik boven de 20 graden dus toch nog behoorlijk warm.

We zijn op ons gemak via de kust teruggereden naar onze B&B met een tussenstop bij de Lidl – jawel hoor, die is er ook in Ierland – om brood en beleg te kopen. We hebben dus lekker op de kamer gegeten.

Johan van Aken

We zijn nooit in Ierland geweest, maar jullie verslagen maken wel nieuwsgierig hoor. Ge niet er van he? Liefs en groetjes weer, Louise en Johan XXX