verabert.reismee.nl

Het Colosseo en Foro Romano

We staan om kwart voor 8 op. Na het ontbijt gaan we met bus en metro naar het “Colloseo en Foro Romano”. We zijn er al om 10 uur en de toegangstijd is 10.55 uur. We gaan dus eerst maar lekker een kop koffie drinken, lekker op een terrasje in de zon met het zicht op het “Colosseo”.
Om 11.00 uur verzamelt iedereen zich bij het afgesproken punt van “Get Your Guide”. De gids legt uit dat we na het “Colosseo” om 13.00 uur weer op deze plek terug verwacht worden. We lopen naar het “Colosseo”. Daar haalt de gids de toegangskaartjes op, helaas duurt het een half uur omdat ze problemen heeft met inloggen. Als we dan uiteindelijk binnen zijn door de controle dan wenst ze ons veel plezier en vertrekt dan weer. We hadden eigenlijk een rondleiding verwacht en besluiten dan toch maar een audiogids te nemen – helaas staan we in de verkeerde rij (in de vooruit betaalde audiogidsen) en doen het dan maar zonder. Dat gaat gelukkig prima want er staan overal borden met uitleg in het Italiaans en het Engels.

Het “Colosseo” werd gebouwd door de Flavische keizers en heette toen “Amphitheatrum Flavium” afgeleid van Flavius, de familienaam van Vespasianus, Titus en Domitianus. Waarschijnlijk ontleende het zijn huidige naam aan het 35 meter hoge beeld - de Colossus van Nero – wat naast het Amphitheater stond.
Er konden meer dan 50.000 toeschouwers plaatsnemen. Bij normale spelen in het Colosseum werden ’s morgen wilde-dieren gevechten gehouden waarbij bestiari (wilde-dierenvechters) vochten met allerlei wilde dieren invenationes(jachtpartijen). De arena werd op passende wijze ingericht met rotspartijen, struiken, e.d. Tussen de middag was er voor geïnteresseerden een pauzeprogramma waarin veroordeelde gevangenen voor de wilde dieren werden gegooid. In de latere Oudheid werden vooral veelchristenen tot de wilde dieren veroordeeld (damnatio ad bestias). Het middagprogramma met degladiatorengevechten(munera) vormde het hoogtepunt.

Na een verbouwing door Dominitianus werden er twee verdiepingen onder de arena aangelegd, waar allerlei verbljven waren voor de dieren. Die werden met een ingeneus soort liftensysteem naar boven gehaald. Op de foto is dat goed te zien.

Om half een waren we weer buiten en hebben we in het metrostation een lekkere Panini gehaald – die zijn hier een stuk beter dan in Nederland – ruim belegd en lekker vers. We gaan dan weer naar het afgesproken punt voor het “Foro Romano”.

Als we daar zijn aangekomen zegt de gids ons gedag en hebben wij alle tijd om het “Foro Romano” te bekijken. Daar maken wij dan ook goed gebruik van.
Het “Foro” was het hart van het politieke, commerciële en publieke leven in het klassieke Rome. Het is een heel groot terrein waar wel veel restanten staan maar weinig hele gebouwen. Ik kan er heel veel over vertellen maar doe dat niet want dan zit ik hier vannacht nog. We vinden het zeker een hoogtepunt tot nu toe. De foto’s vertellen hun eigen verhaal.

Om 4 uur vinden we het wel genoeg. We hebben erg veel maarnog lang niet alles gezien en gaan een terrasje pakken. We zitten heerlijk te genieten van een pils/rosé en gaan op ons gemak weer richting appartement. We doen eerst weer de boodschappen en nemen een paar lekkere stukken pizza mee bij de bakker voor het avondeten.

Het klint misschien wel saai dat we elke avond in het appartement blijven maar op deze manier kunnen we er ’s morgens weer fris op uit. Wij genieten in ieder geval met volle teugen.

Johan

Zo, hiermee kan ik mijn geschiedenis kennis ophalen.