verabert.reismee.nl

Naar Rome toe

Vanmorgen om 4 uur loopt de wekker af. Eindelijk is het zover, we gaan naar Rome. We zorgen voor de poezen en maken broodjes klaar om mee te nemen.

Om 5 uur staat onze “taxi” – lees Cok en Rinus – voor de deur.We zetten de tassen in de auto en gaan naar Zestienhoven. Rinus heeft daar een parkeerplaats gereserveerd op parking 10. Gewoon het printje met de barcode voor de lezer houden en dan gaat de slagboom open – de techniek staat voor niets, toch?

We lopen op ons gemak naar de vertrekhal en leveren de koffers in. Het loopt allemaal prima, het is gezellig druk op de luchthaven. Na de controle door de douane gaan we naar boven en dan is het even tijd voor een kopje koffie/thee. Om half 7 kunnen we naar de gate. We lopen naar ons vliegtuig en hebben allebei drie stoelen voor z’n tweeën – dat is best prettig.

Om precies 7 uur vertrekken we. Jammer genoeg is het bewolkt en zien we al gauw niets anders dan wolken en zon maar geen grond meer. De vlucht verloopt prima en om 9 uur landen we op Fiumicino. Het is een beetje bewolkt en het waait best op het vliegveld.

De bagage komt ook snel en ik stuur een SMS naar Angelo, de verhuurder van het appartement, hij reageert meteen. We zijn dus zeker welkom. In de aankomsthal komt er al iemand die vraagt met hoeveel personen we zijn. Ik antwoord in het Italiaans – 4 personen – en meteen begint hij in het Italiaans te ratelen. Dat werkt natuurlijk niet want meer heb ik niet geleerd. Hij biedt ons een taxi aan voor € 50,- en we gaan akkoord – Angelo had ons al gemaild dat we niet meer mochten betalen dan € 50,- dus dat is prima.

We gaan met drie andere mensen in een taxibusje en na ongeveer een half uur worden we voor het appartement afgezet. We bellen aan en Angelo heet ons van harte welkom. Het appartement is nog niet klaar maar we kunnen de bagage laten staan. Hij legt ons uit waar alles staat en hoe alles werkt en we krijgen twee sets sleutels. Daarna gaan we op pad om de omgeving te verkennen.

Vlak bij het appartement is een supermarkt, een bakker en een markt met verse groenten, fruit etc. We lopen richting de bushalte en komen nog meer winkels tegen – genoeg dus in de buurt. We lopen daarna richting “Basilica San Paulo” en drinken daar een kopje koffie met een heerlijke panini. Geweldig dat we 8 uur nadat we zijn opgestaan heerlijk op een terrasje zitten in de zon zonder jas. Dat is echt genieten hoor.

We besluiten om naar de metro te gaan en alvast een beetje te kijken hoe het openbaar vervoer gaat in Rome. We kopen op het metrostation een kaart voor 7 dagen en gaan met de metro op stap. We stappen uit bij treinstation Termini en gaan dan aan de wandel naar de “Santa Maria Maggiore”. Deze pauselijke en pelgrimskerk heeft paus Sixitus III in 431 laten bouwen als herinnering aan het concilie van Efeze. Het is nu, met alle veranderingen en toevoegingen, echt een heel mooie basiliek. Extra leuk is dat prinses Irene hier met Carlos de Bourbon Parma getrouwd is.

Na deze bezichtiging zijn we verder gewandeld naar de “Thermen van Trajanus” – een complex van badhuizen met een oppervlakte van 60.000 m² en gebouwd tussen 104 en 109. Er is niet veel meer van over maar er staan op diverse plaatsen nog grote overblijfselen van dit complex. Toch wel heel indrukwekkend als je bedenkt dat dit met gewone mankracht allemaal gebouwd is. Inmiddels zijn we wel wat dorstig geworden dus we gaan lekker even zitten – het is tenslotte vakantie.

Hierna wandelen we nog even naar de “San Pietro in Vincoli” kerk naast de universiteit werktuigbouwkunde. Een veel eenvoudiger kerk dan de basiliek maar zeker niet minder mooi. In deze kerk staat het beeld Mozes van Michelangelo – dat wordt verlicht als je een euro in een automaat stopt. Eigenlijk best bizar dat ze daar zo mee om gaan.

We lopen naar de metro bij het “Colosseum” – wat is het daar immens druk. Je kunt bijna over de hoofden van de mensen lopen en het is leuk om dat even te bekijken. We gaan met de metro terug en onderweg eten we een overheerlijk Italiaans ijsje. Ook doen we boodschappen voor vanavond en dan gaan we naar het appartement. Toch wel heel fijn dat het supermarktje zo dichtbij is.

We houden het verder rustig vanavond en maken alvast een planning voor morgen. Of die uitkomt zien we wel weer.We genieten gewoon van wat we zien, alles is nieuw voor ons. Uiteraard proosten we met elkaar op een fijne vakantie.

Kirsten

Wat is het leuk om weer een verhaal van je te kunnen lezen, mamsie. :)
Jullie hebben een prima eerste dagje gehad, als ik het zo lees! Lekker genieten. Ik ga de foto's bekijken.

Kus

lammert

zozo mooi hooor :-)
jullie zijn goed bezig.
fijne voort zetting van de vakantie.

Jedidja

Ook wij lezen mee, hartstikke leuk!
Een fijne tijd samen!