verabert.reismee.nl

In Khasab

Als ik wakker word blijken we al bij de Haven van Khasab te liggen. Niets van gemerkt maar dat komt ook omdat we niet in de haven zelf liggen maar voor de haven voor anker zijn gegaan. We moeten vandaag dus met Tenderboten naar de wal. Dat zijn “kleine” boten waar ongeveer 100 mensen tegelijk in kunnen en die pendelen heen en weer tussen het schip en de kade.

Wij blijven vanmorgen op het schip want we hebben voor vanmiddag een excursie besproken en dan wordt het eventueel erg haasten. Na het ontbijt gaan we lekker aan dek liggen luieren en lezen. Het is lekker warm en nog niet zo druk.

Om half twaalf gaan we naar de hut om de rugzak te pakken en daarna naar het restaurant waar we twee sandwiches klaar maken om mee te nemen – het is erg vroeg om nu al te lunchen en het diner is pas om 21.15 uur. We worden in de grote bar verwacht waar we weer een sticker opgeplakt krijgen en even later gaan we naar beneden.

We gaan met de Tender naar de wal en stappen daar in een 4x4 Toyota Landcruiser. We treffen het weer met de chauffeur want hij vertelt veel. Het is een klein stukje over de grote weg en dan gaan we al “off raod” rijden. Het is vandaag een rondrit door de bergen met enkele stops op mooie uitzichtplaatsen en we komen door een hele grote wadi, waar geen water in staat. Het is erg indrukwekkend allemaal.

Als de chauffeur ons niet regelmatig op enkele bijzondere dingen wijst dan missen we heel veel. Zo wijst hij ons een huis tegen de rotsen waar tot ongeveer 10 jaar geleden een oude man woonde. Ook wijst hij ons op kleine hutjes voor de geitenhoeders om te schuilen – enkele stenen op elkaar gestapeld. Het is allemaal in de kleur van de bergen dus het valt helemaal niet op.

In Khasab wonen ongeveer 30.000 inwoners waarvan 16 – 20 duizend in de hoofdstad. Buiten Khasad wordt het water met vrachtwagens naar de dorpen gebracht want waterleiding is er – nog – niet. Dat zal in de bergdorpjes zeker niet gaan gebeuren maar wel in de dorpen op de vlakte dichterbij Khasad. We hebben nog helemaal geen treinrails gezien maar er blijken in Oman en de Verenigde Arabische Emiraten helemaal geen treinen te rijden behalve de metro in Dubai.

Om 5 uur zijn we weer terug op het schip, allebei behoorlijk verkleurd door de buitenlucht. Even opfrissen op de kamer en dan naar de grote bar om lekker te relaxen en dit weer te schrijven. Verder weinig bijzonders gedaan vanavond – lekker gegeten met z’n viertjes aan tafel.

Bianca

Ha lieverds!

Fijn om weer verhalen te kunnen lezen! Zo te lezen genieten jullie lekker! En wat een groot schip zeg!
Leuk dat jullie toch nog wat excursies gedaan hebben, zie je toch net iets meer. Geniet nog een paar dagen van Dubai en tot zaterdag!

Liefs ons X

Cor en Marianne van Ham.

Hallo Vera en Bert.
Wij genieten weer erg van jullie verhalen,maar wij missen de foto`s daarbij.Wij zagen een reactie van Bianca,en zij schreef wat een groot schip zeg.
Nog een hele mooie reis verder,wij kijken uit naar jullie verhalen.Groetjes Cor en Marianne.

Marion Mollers

Hallo samen,

Wat gezellig weer, die reisverhalen. Leuk hè Vera, dat afdingen! Ik ben blij dat jullie een paar excursies doen, hebben wij weer leuke verhalen te lezen. Ik geniet weer volop van jullie reis. En zo te lezen genieten jullie ook weer heel erg! Veel plezier nog de laatste dagen.

Johan

Ik hoef niet te vragen of jullie genieten want dat zal ongetwijfeld. Fijne reis verder.

Cor en Marianne van Ham.

Hallo Vera en Bert.
Heerlijk om jullie leuke verhalen en foto`s weer te zien,het is wel een hele andere wereld waar jullie in terecht zijn gekomen.
Hartelijke groeten van cor en Marianne.