verabert.reismee.nl

Van Muscat naar Khasab

Het is vandaag stralend weer en na het ontbijt gaan we weer van het schip af. We willen nu naar Muscat naar de grote moskee. Als we buiten de poort van het haventerrein komen worden we aangesproken door klaarblijkelijk de “regelaar” van de taxi’s. Voor 30 euro kunnen we een taxi krijgen – dan gaan we naar de moskee in Muscat, daarna naar het museum vlakbij het paleis van de sultan, dan naar de soukh van Mutrah en weer terug. Totale duur ongeveer 2 uur. Dat zien we wel zitten dus we stappen in een taxi maar komen er dan meteen achter dat het 30 euro per uur is en dat vinden we wel erg veel. Uiteindelijk – na onderhandelen van Bert met diverse taxichauffeurs – gaan we voor 30 euro naar de moskee in Muscat en daarna zet hij ons af bij het museum. Daar vandaan kunnen we altijd wel weer een taxi krijgen naar Mutrah want bijna 2 uur lopen met deze warmte lijkt ons toch iets te veel van het goede – we hebben daar ook niet de tijd voor want we vertrekken na de middag weer.

We gaan in snel tempo naar Muscat en bezoeken daar de moskee – wat een groot complex. Het is er erg mooi binnen – althans het mannengedeelte. Het vrouwengedeelte is aan de voorkant en is veel soberder. Binnen het complex is ook een uitgebreide bibliotheek met de Koran in heel veel talen.

Met dezelfde sneltreinvaart worden we naar het museum gebracht. Bert betaalt de entree met geld van Dubai en we hebben nu dus wat geld van Oman. Het museum is niet groot maar wel heel interessant. Als we naar buiten gaan hebben we bijna meteen een taxi die ons weer naar de soukh in Mutrah brengt. We lopen hier op ons gemak rond en doen wat aankopen – ik leer zelfs om af te dingen. Ik wil wel een mooie sjaal hebben maar we hebben niet genoeg geld meer. We zeggen dat we niet meer hebben dan iets meer dan de helft van de prijs – natuurlijk vraagt hij of we geen Dubai dinar hebben of euro’s maar we zeggen niets anders bij ons te hebben, de rest is op het schip. En dan lukt het dus gewoon en dat is best kicken.

We wandelen terug naar het schip en gaan weer aan boord. Na de lunch doen we onze badkleding aan en willen dan een plaatsje zoeken om lekker te gaan zonnen – nou, dat kunnen we vergeten. Er is geen ligstoel meer vrij. Jammer dan en we gaan gewoon aan een tafeltje in de schaduw zitten. Het is inmiddels zo warm dat je niet met blote voeten over het dek kunt lopen.

Als het schip vertrekt dan gaat de zon ook weg aan onze kant en wordt het – ook daar de harde wind – best fris daar. We vinden uiteindelijk op het hoogste dek aan de zonkant lege ligbedden en maken daar lekker een paar uurtjes gebruik van totdat het te koud wordt. We gaan dan naar beneden om nog een excursie te boeken – weer een 4x4 drive maar deze keer door zandduinen, rijden op een kameel en een barbecue bij de lokale bevolking. Dat gaan we in Abu Dabi doen.

We gaan naar de hut waarik nu het weblog aan het schrijven ben en vanavond hebben we het “galadiner”We zijn benieuwd hoe iedereen er dan uit ziet – kijken en bekeken worden is een leuke bezigheid. We zijn ook benieuwd of we nog andere tafelgasten hebben straks. Het galadiner begint pas om 21.30 uur, tijd genoeg dus om ons mooi te maken voor vanavond.

We gaan eerst nog naar beneden om wat te drinken en te genieten van de muziek in de grote bar. Lekker mooi zitten, kijken en bekeken worden maar vooral kijken. Sommige dames zijn echt mooi in gala, verder veel mooie korte jurken en de heren veelal netjes in pak of colbert met of zonder stropdas. Sommigen lijken het niet belangrijk te vinden. Het iswel heel erg leuk om te zien, het geeft echt wel extra sfeer.

Aan tafel zien we 2 mensen van de eerste avond weer terug, de twee dames hebben voor het vroege diner gekozen. De onderborden hebben een gouden of zilveren rand en het menu is mooi opgerold meteen lintje eromheen. Het is een gezellige avond en er worden weer foto’s gemaakt door de fotograaf van het schip. Morgen maar kijken of we ze kunnen vinden.