verabert.reismee.nl

In Krakau aangekomen

We hebben een goede vlucht gehad met stralende zon boven de wolken. Jammergenoeg is het hier in Krakau ook erg grijs en wat kouden dan in Nederland en er ligt nog een laagje sneeuw. Dat is dan wel weer leuk.

Als we aankomen is Krakau dan is het ongeveer 100 meter lopen van het vliegtuig naar de aankomsthal. We hebben geen ruimbagage dus we kunnen zo doorlopen. We moeten nog even wachten op de taxi, die we via het reisbureau geregeld hebben dus Bert gaat meteen wat geld pinnen. Hier dus nog geen euro's maar het is makkelijk omrekenen. Het aantal zloty's door 4 delen en dan heb je ongeveer de europrijs - in werkelijkheid ligt dat nog iets lager.

Iets later dan gepland komt er iemand naar binnen lopen met mijn naam op een briefje - onze taxi dus. In een half uur zitten we in ons hotel in de joodse wijk Kazimierz, hotel Kazimierz. Het is een oud hotel maar alles is netjes en de kamer is behoorlijk ruim, je kunt er zelfs met 3 personen slapen.

Bij de receptie vragen we of we voor de donderdag een auto kunnen huren om naar Auschwitz te gaan, dat is binnen 5 minuten geregeld. Voor iets minder dan € 50,- hebben we een auto van woensdag 18.00 uur tot donderdag 18.00 uur en de auto wordt netjes bij het hotel afgeleverd. We moeten op donderdag namelijk al om 9.00 uur bij Auschwitz zijn voor een rondleiding van 6 uur en de wegen zijn prima berijdbaar - openbaar vervoer is wel goedkoper maar dan ben je erg afhankelijk van de tijden daarvan.

Inmiddels is het ongeveer 17.30 uur en we gaan aan de wandel om de buurt wat te verkennen. We zijn benieuwd of we nog wat herkennen van ongeveer 5 jaar geleden, toen we hier ook zijn geweest tijdens een auto rondreis. Het is inmiddels wel donker maar we herkennen toch wel een en ander. Op internet heeft Bert goede recensies gelezen van een echt Pools restaurant vlakbij het hotel en daar gaan we naar binnen. Het is een eenvoudige zaak maar het eten is prima - als je besteld hebt dan heb je binnen de kortste keren al je eten op tafel staan zowel voor- als hoofdgerecht. Gelukkig is het allemaal goed heet en kunnen we toch rustig eten. Het is er best druk met voornamelijk jongen mensen, die snel weer vertrokken zijn.
Als we de rekening krijgen zijn we positief verbaasd over de prijs - we hebben voor nog geen € 20,- zitten eten samen inclusief drinken. Vandaar misschien dat het zo druk is.

Hierna wandelen we nog een stukje door de wijk en herkennen ineens het plein, waar we de vorige keer gezeten hebben. Toen stond het vol met terrassen maar daar is het nu te koud voor. We gaan daar zeker een keer eten, want er zijn veel joods restaurants en dat hoort er toch bij als je deze wijk logeert.

Om 19.50 uur zijn we weer terug in het hotel en houden we het voor gezien vandaag. Op de kamer staat een waterkoker en we drinken lekker koffie/thee. We bekijken de folders en boekjes om de dag van morgen een beetje te plannen.

Marcel

Hi Vera en Bert! Krakau mooie stad. Het eten is er goed en goedkoop. Vergeet het kasteel en de Kathedraal niet te bezichtigen als jullie nog tijd hebben. Zeer mooi en indrukwekkend. Aardige mensen. Veel plezier! Groet van Marcel.