verabert.reismee.nl

Friezenkerk en Engelenburcht

We staan vandaag wat vroeger op. Na het ontbijt gaan we naar de Friezenkerk voor een Nederlandse eucharistieviering. Deze kerk ligt bijna op het Sint Pietersplein. De dienst begint om 10.30 uur maar om 10.00 uur is er uitleg over de kerk en dat willen wij niet missen.

Als je nu denkt dat het op zondag wel rustig zal zijn dan heb je het mis. Het is gewoon druk in bus en metro en bij het Sint Pietersplein is het heel erg druk. Op het plein zijn nog niet heel veel mensen maar er staan video schermen waarop de dienst in de Sint Pieters basiliek te volgen is – deze dienst wordt voorgegaan door Paus Franciscus. We zien mensen gewoon de basiliek inlopen dus misschien was dat ook wel een mogelijkheid geweest. Om op het Sint Pietersplein te komen moet je wel door poortjes van de beveiliging.

We lopen verder naar de Friezenkerk die eigenlijk de kerk van Michaël en Magnus heet.
De geschiedenis van deze kerk gaat terug tot de 7e eeuw en heet dan de kerk van Michaël. De Friezen trekken dan in grote getale naar Rome en nemen uiteindelijk deze Michaëlkerk in bezit. Er worden verblijfsgebouwen omheen gebouwd en ook een gebouw waar zieken verzorgd kunnen worden.
In de 9e eeuw krijgt de kerk de naam de kerk van Michaël en Magnus, omdat het lichaam van Magnus door de Friesen gevonden wordt. Eigenlijk wil men het lichaam naar Friesland overbrengen maar daar gaat uiteindelijk alleen een arm naar toe.

In 1084 is deze kerk door de Noormannen verwoest maar in 1141 is de nieuwe kerk, waarschijnlijk gebouwd door de Friezen zelf, ingewijd door paus Innocentius II.
Rond 1513 raken de Friezen de kerk kwijt alhoewel er nog steeds een Nederlander in het bestuur zit. De enige Nederlandse paus, Adrianus, heeft in deze kerk een grafmonument.

Het kapittel van de Sint Pieter, vanaf 1513 eigenaar van de kerk, heeft de kerk in de 17e eeuw voorzien van een heilige trap, die vanaf straatniveau naar het priesterkoor liep. Deze trap is er nog steeds.

In 1985 kwam de kerk weer terug in Friese handen; hier heeft de latere bisschop Muskes veel aan bijgedragen. In 1990 is de kerk door UNESCO tot universeel erfgoed van de mensheid verklaard. In 1995 wijdde paus Johannes Paulus II het altaar.
De kerk wordt niet alleen gebruikt door katholieken en er zijn ook samenkomsten met een niet-kerkelijk karakter.

Het is best bijzonder om in Rome een Nederlandse eucharisieviering bij te wonen – een mooi begin van de zondag. Als de dienst voorbij is dan krijgen we allemaal een kopje koffie.

Hierna wandelen we naar het Sint Pietersplein. Daar bidt de paus om 12.00 uur met de aanwezigen het angelus – een katholiek gebed wat van oudsher 3 maal daags wordt gebeden - en geeft hij de zegen vanuit zijn werkkamer. Het plein staat dan behoorlijk vol met mensen. Sommigen hebben een spandoek bij zich, sommige groepen zijn goed te herkennen aan een pet of sjaaltje. Ondanks dat we er bijna geen woord van verstaan is het toch heel indrukwekkend.

Na deze bijzondere start van de zondag in Rome gaan we op zoek naar een plekje om wat te eten en te drinken. Dichbij het sint Pietersplein is het wel erg druk en ook erg duur, maar een beetje achteraf is er een leuke zaak waar we genieten van een pizza/pasta. Zo kunnen we er weer tegen.

We wandelen naar de Engelenburcht. Deze ontleent zijn naam aan een legende. Op kerstdag 590 hield paus Gregorius I een grote plechtige kerkelijke optocht om God te smeken een eind te maken aan de pestepidemie. Bovenop het mausoleum verscheen de aartsengel Michaël. De engel stak het zwaard in de schede, wat betekende dat Gregorius’bede was verhoord en de strijd tegen de pestepidemie voorbij was.

De burcht is oorspronkelijk het mausoleum van keizer Hadrianus, die tussen 135 en 139 na Chr.werd gebouwd. Later werd het verbouwd tot een burcht met een doorgang naar het pauselijk paleis. De burcht is ook pauselijke schatkamer en paleis geweest en na september 1870 werd het geleidelijk aan een museum met 58 zalen die de geschiedenis vertellen.

Jammer genoeg krijgen we geen plattegrond mee en het gebouw is echt een soort doolhof met heel veel trappen en zalen. Gelukkig staan er op veel punten wel borden met uitleg.
Om ongeveer 4 uur houden we het voor gezien. We lopen de burcht uit en zien een bus staan die naar Termini gaat. De bus is bijna leeg dus we stappen in, zo zien we ook nog wat van de stad. Bij Termini gaan we verder met de metro en we zijn al om 5 uur thuis, een vroegertje dus vandaag.

We willen wat boodschappen doen maar helaas, de bakker en de supermarkt zijn op zondag gesloten. Dan maar wat belegde broodjes meenemen, morgen zien we wel verder. De avond verloopt, zoals altijd, lekker rustig.

joke

je schrijft zo leuk dat je het als lezer helemaal mee beleefd.

Vera Mollers

Hallo Joke. We zijn erg benieuwd welke Joke je bent.

Joke

Haha, de zus van Cok ben ik, Groetjes.