verabert.reismee.nl

Pantheon en andere kerken

Woensdag 13 april

Om kwart voor 9 word ik pas wakker, we hebben lekker uitgeslapen vandaag. Het is wat bewolkt maar de temperatuur is prima. Na het ontbijt gaan we op stap, met de bus want dan kunnen we vlakbij het appartement instappen.

Gisterenavond hebben we een planning gemaakt. Eens kijken of we ons er aan houden vandaag.
We nemen bus 170 en stappen uit bij het “Piazza Venezia” en lopen naar de “Sant’Ignazio di Loyola”. Bedankt voor de tip Michiel want het is werkelijk geweldig om daar de schilderingen op het plafond te zien. Het lijkt wel een soort drie-dimensionaal geschilderd te zijn; als je verplaatst lijkt het net of de pilaren schuiner of rechter gaan staan. Het is zogenaamd “trompe l’oeil”, gezichtsbedrog bij schilderingen. Je ziet dat tegenwoordig met tekeningen op straat, net alsof je in een gat loopt bijvoorbeeld. Eigenlijk zou je moeten gaan liggen daar om de schildering op het plafond goed te bekijken maar dat kan natuurlijk niet in de kerk. Paus Gregorius XV bouwde deze kerk in 1626 ter ere van de H. Ignatius de Loyola, de stichter van de Societas Jesu en de man die de geest van de Contrareformatie het meest belichaamde.

De tweede kerk die we bezoeken is de eerste kerk van de Jezuieten in Rome genaamd “Gesù”. Deze kerk heeft veel meer uiterlijk vertoon, goud en versierselen. We zijn wel onder de indruk maar vinden een meer eenvoudige kerk toch indrukwekkender. Samen met de “Sant’Ignazio di Loyola” is “Gesù” de kerk van het jezuïtische Rome.

Na deze bezichtiging is het tijd voor de inwendige mens. In een echt Italiaans restaurantje eten we echt Italiaans – pasta en pizza. Het is ook fijn om de benen even rust te geven zodat we straks weer verder kunnen.

We lopen verder richting het “Pantheon” en komen dan bij de een plein waarop een basiliek staat. Uit de buitenkant is dat niet te zien maar als je de “Santa Maria sopra Minerva” binnenloopt dan verbaas je je erover. Het contrast is wel heel erg groot.

En dan eindelijk naar het “Pantheon. Aan de achterkant zie je nog enkele oude restanten van zuilen en daklijsten. Het blijft indrukwekkend hoe men vroeger al die grote bouwwerken heeft kunnen maken zonder alle middelen die wij nu hebben.
Aan de voorkant is het erg druk maar we kunnen rustig naar binnen wandelen. Het “Pantheon is ongeveer 100 na Christus ontworpen en gebouwd als heidense tempel waar alle goden aanbeden konden worden. De hoogte van de koepel is gelijk aan de doorsnee namelijk 43.3 meter. Het ronde gat boven in de koepel heeft een doorsnee van 9 meter en is open. Daardoor kun je de buitenlucht goed zien maar de regen komt ook naar binnen. In het midden van de vloer zitten enkele gaten waardoor het water weer wegloopt.
In de 7e eeuw werd het “Pantheon” een kerk. In deze kerk ligt de schilder Rafaël in zijn graftombe.

Vlakbij het “Pantheon” ligt het “piazza Navona”, een van de mooiste pleinen van Rome. Aan dit plein staat een Franse kerk “Sant’Agnese in Agone. Als wij daar binnen stappen is er een Engels jeugdkoor aan het repeteren en dat is verrassend mooi. Wat een akoustiek in de kerk, daar wordt je gewoon stil van.
Op het plein staat een grote fontein – de “Fontana dei Quattro Fiumi”- de fontein van de 4 rivieren. Op deze fontein zitten 4 reuzen die de 4 rivieren symboliseren: de Nijl, de Ganges, de Donau en de Rio de la Plata. Helaas was men de fontein aan het schoonmaken.

Inmiddels is de dag al aardig gevorderd en dat merken we goed aan onze benen. We lopen richting de bushalte en gaan onderweg lekker even op een terrasje zitten.
Op de terugweg doen we nog wat boodschappen voor vanavond en om half 7 zijn we weer terug in het appartement. Daar brengen we de avond weer gezellig met elkaar door en maken weer een plan voor morgen.

johan

Het is weer een mooi verhaal, dank je wel.

lammert

klinkt mooi en is mooi.
krijg ook weer zin om te gaan :-)
veel plezier