verabert.reismee.nl

Weer in Dubai

Bij het wakker blijkt dat we aan de kade liggen in Dubai – daar merk je niets van op zo’n groot schip. We blijven hier nu liggen en slapen vannacht ook gewoon aan boord. We gaan na het ontbijt met een taxi naar het fort wat tevens museum is. Het is daar heel druk, er worden busladingen tegelijk afgezet en het museum lijkt erg klein te zijn. Voor het bedrag van 3 dirham = 75 cent per persoon mogen we naar binnen en dan kom je meteen op de binnenplaats van het museum. Aan beide zijden kun je binnen en kleine tentoonstelling bezoeken en er staat een authentiek huis. Dan kun je ook naar beneden en daar blijkt en groot museum te zitten onder het fort en het terrein er om heen. Het gaat echt over de geschiedenis en het leven in Dubai, heel indrukwekkend en ook heel leuk opgezet. Ook voor kinderen is dit heel leuk.

Na het museum, waar we ruim 1,5 uur hebben doorgebracht – zoeken we de Metro op om naar de Dubai Mall te gaan en eventueel de Burj Khalifa te bezoeken. Als we uit de metro stappen is het bijna een kwartier lopen naar de Dubai Mall. Gelukkig hebben ze hier loopbruggen met loopbanden zodat je het grootste deel van de tijd alleen maar hoeft stil te staan om verder te komen. Echt relaxed hoor.

Het is ook weer een mega groot winkelcentrum met heel veel winkeltjes met slechts 1 merk zoals bijvoorbeeld Havaianas slippers. Verder is er een groot deel van een verdieping waar alles voor kinderen wordt verkocht zoals babyzaken, positiekleding, speelgoedwinkels, kindermeubels en natuurlijk heel veel kinderkleding. We gaan eerst naar de waterval kijken – dit is een muur die vanaf de nog tot aan beneden loopt en daar tegenaan zittende duikende mannen voor het effect. Het ziet er mooi uit.

E is hier ook een groot aquarium wat we graag willen bekijken. Je kunt namelijk, net als in Blijdorp, door een tunnel lopen. We dachten dat het gratis was maar dat is het dus niet. We kopen dus een kaartje en beginnen op de 2e verdieping waar we rustig rondkijken. Vervolgens gaan we in een simulator waardoor je het idee krijgt dat je echt in een onderzeeër zit. Vervolgens gaan we in een soort bootje met doorzichtige bodem – dat bootje hangt aan een monorail. We gaan dan aan de bovenkant van het aquarium helemaal rond waardoor je de vissen goed onder je kunt zien. Dit is toch wel een bijzondere ervaring.

Er is ook een mogelijkheid om te duiken in het aquarium maar daarvoor moet je wel je duikbrevet kunnen laten zien. Het kost ook minimaal € 125,- en dat is toch wel heel veel geld. Jammer hoor, want als we later iemand echt zien duiken is dat toch wel kicken hoor.

We komen nu door een gedeelte waar kleine bassins zijn met heel veel verschillende vissen, pinguïns, krabben, kreeften enz. Ook zitten er twee zoutwaterkrokodillen, een mannetje en een vrouwtje die gevoerd worden. Wat een leuk gezicht is dat. De verzorger loopt boven het bassin en is beveiligd met een kort touw – je weet maar nooit. Het vlees wordt aan een stok gehangen en boven de bek van de krokodil gehouden die het ineens in zijn/haar bek opent en het hap/slik/weg is. Ze kauwen niet eens.

Na een heerlijk ijsje gaan we naar beneden om door de tunnel te lopen – er zitten echt heel veel verschillende vissen is. Haaien, roggen, grote en kleine vissen en ga maar door. Genieten hoor in de tunnel. Inmiddels is het al weer 5 uur geworden en lopen we naar buiten naar de fonteinen. Daar i – dat dacht ik tenminste – elk half een uur een show op muziek maar helaas moeten we bijna een uur wachten. En dan duurt de show helaas maar enkele minuten maar het is wel mooi om te zien.

We gaan weer met de metro terug en proberen dan een taxi te krijgen. Helaas, vanmorgen stonden er hier een heleboel maar nu is er geen een te vinden. We staan op een plek waar ook bijna geen auto voorbij komt dus we zoeken een andere plek op. Na ruim een half uur hebben we eindelijk een taxi, die ons naar de Costa terug brengt.

Inmiddels is het al bijna 8 uur en we moeten de tassen nog inpakken. Die moeten namelijk voor 22.00 uur buiten de hut staan zodat ze opgehaald kunnen worden om aan wal gebracht te worden waar we hem morgen na ontscheping kunnen ophalen. Er zijn diverse kleuren labels, zodat ze allemaal bij elkaar gezet worden voor de verschillende vluchten en transfers naar hotels etc. We doen zoveel mogelijk in de tassen zodat we morgen niet veel meer hoeven in te pakken in de rugzakken.

Als dat klaar is drinken we nog wat in de bar voordat we voor de laatste maal van he diner gaan genieten aan boord van de Costa. Het is weer een wel bestede dag geweest, misschien niet helemaal zoals we gepland hadden maar zo gaat dat wel vaker bij ons. We hebben in ieder geval genoten.