verabert.reismee.nl

Van Hundested via København naar het eiland Møn.

Gisterenavond en vannacht kwam ook bij ons het slechte weer. Storm, onweer en hevige regen. Vanmorgen regent het nog wel en het waait ook erg hard. Ik ben twee dagen geleden door mijn enkel gegaan en heb daar best last van dus we besluiten København met de auto te doen, gewoon de hotspots te bezoeken. Ook het weer speelt daarin zijn rolletje, want echt aangenaam is het niet.

In København valt het parkeren erg mee, we zijn best vroeg. Als we bij de “Lille Havfrue”- de kleine zeemeermin – aankomen dan is het er erg druk. Busladingen vol worden er gedropt en als je dan de zeemeermin ziet, dan is zij toch wel erg klein. Zij staat nu op een rots in het water, net iets buiten de kant. Dat is gedaan, omdat er diverse malen ledematen en zelfs haar hoofd ontvreemd werden.

Hierna rijden we naar het slot Amaliënborg. Eigenlijk is dit geen slot, maar zijn het vier dezelfde gebouwen die in een vierkant bij elkaar staan met een mooi plein. Koningin Margarethe vindt dit het mooiste plein van Denemarken. Eén van de gebouwen staat helemaal in de steigers, waarschijnlijk wordt het schoongemaakt want een van de gebouwen is al gedaan. Jammer genoeg zijn de bovenranden met de beelden nog steeds zwart – misschien zijn die wel te zacht en is men bang dat te beschadigen.

Van de drie kerken, die er daar vlakbij staan, kunnen we er helaas maar één van binnen bekijken, in de andere twee is een dienst begonnen. Het is tenslotte zondag. Jammer want alleen de buitenkant is al mooi om te zien.

Inmiddels is het half elf en we lopen terug naar de auto. Die hebben we op een parkeerplaats gezet, waar we eigenlijk moeten betalen maar we hebben de parkeerschijf neergelegd. Gelukkig hebben we geen bon. We rijden verder naar het Tivolipark. Daar parkeren we in een parkeergarage, waar we het nummer van de parkeerplaats moeten onthouden en de sleutel van de auto moeten afgeven. Op zich prima, maar toch is het een raar idee dat je de autosleutel aan een wildvreemde geeft.

Helaas is het weer inmiddels erg wisselvallig geworden en we besluiten het park niet in te gaan. Jammer, maar ook mijn enkel werkt niet echt mee. We gaan naar Starbucks voor een kop koffie en gaan daarna weer terug naar de auto.

Ik wil graag naar de wijk “”Vrijstad Christiana – kortweg Christiana”genoemd. Het is een zelfverklaarde semi-onafhankelijke enclave in København sinds 1970. Een groep hippies kraakte de verlaten militaire kazerne “Badsmandsstrædes Kaserne”. Na veel strubbelingen is het uiteindelijk geaccepteerd maar vanzelfsprekend is het allemaal niet. We hebben daar een stukje door heen gelopen en het is echt rommelig en alternatief. Er zijn geen auto’s, althans die hebben wij niet gezien. Inmiddels is het echt een gewilde wijk om te wonen en mensen moeten op een soort wachtlijst
Eerst werd er ook veel drugs gebruikt, maar dat is sinds 2014 verboden – niet dat het nu niet meer gebeurt maar dat heb je met alles wat je verbiedt. Christiana heeft een eigen school en enkele kruidenierswinkeltjes, een postkantoor voor lokale post, een bibliotheek, een “stedelijk museum” en een eigen vuildienst.

We gaan verder over de grote weg richting het eiland Møn, waar de Møns Klint zijn – 8 km witte krijtrotsen. Die willen we morgen bezoeken, want vandaag lukt dat niet meer. Onderweg stoppen we bij een B&B om te vragen of er nog een kamer vrij is, want vanaf nu is er niets meer geregeld. Het is een eenvoudige kamer met toilet en douche op de gang maar het ziet er allemaal netjes uit. Wat wel leuk is, dat je hier zelf je bed moet opmaken. Blijkbaar neemt men zelf ook beddengoed mee van thuis, maar daar zijn wij niet op voorbereid.

We rijden daarna nog een rondje over het eiland om ons te oriënteren voor morgen en we kopen wat boodschappen. We houden het rustig vanavond en eten lekker op de kamer.

Tot morgen

Marion

Je eigen bed opmaken, dat klinkt bekend. Waarschijnlijk omdat ik het altijd zelf doe. Jammer van het weer en je enkel.

Kirsten

Hoi lieve mamsie & Bert,

Wat vervelend dat je door je enkel bent gegaan en daar toch wel wat last van hebt. Dat beperkt je toch een beetje.
Het weer zit hier ook niet mee. Het lijkt vandaag wel herfst.
Inderdaad bijzonder dat je in het b&b je eigen bed op moet maken. Hebben jullie toch beddengoed van hen gekregen?
Hopelijk knapt het weer nog wat op voor de laatste week!

Liefs van ons