verabert.reismee.nl

Rondrijden in Noordwest-Seeland

Hallo allemaal,

Het regent als we wakker worden, niet hard maar wel constant. Dat is jammer maar daar is niets aan te doen. We besluiten om vandaag een toeristische route te rijden uit een van de boekjes, die we hebben. Er staan enkele leuke tips in voor onderweg en we hopen maar dat het droog wordt.

We rijden zoveel mogelijk langs de kust en de dorpjes, die we tegen komen zijn echte badplaatsen. Het is er best nog druk op straat en er zijn veel winkeltjes alleen gaat er niemand naar het strand met dit weer. We rijden naar een vuurtoren “de Nakkehoved Østre Fyr”. Deze vuurtoren uit 1772 is een van de weinig overgebleven koolgestookte vuurtorens ter wereld. Helaas zijn we te vroeg om de vuurtoren van binnen te bekijken en om nu in de regen te gaan wachten is ook niets dus we rijden door.

We gaan verder en rijden naar het dorp Esrum waar een watermolen en een klooster bij elkaar staan. We willen dit bezoeken maar helaas is het niet toegankelijk vandaag; we treffen het niet. We drinken er wel een kopje koffie en gaan weer verder. We rijden weer terug naar de kust naar Hornbæk. Daar vandaan rijden we weer verder langs de kust en kunnen dan naar de overkant van het water kijken, Zweden. Het is echt dichtbij.

In Helsingor lopen we wat rond en eten een heerlijke pizza op een leuk plein. Inmiddels is het al bijna droog en we vervolgen onze weg naar Fredensborg om “Slot Fredensborg” te bezoeken. Dit slot is aan het begin van de 18e eeuw gebouwd door Frederik IV als herdenking aan het vredesverdrag tussen Denemarken en Zweden aan het eind van de Noordse oorlog – Fredensborg betekent stad van de vrede.

Het kasteel wordt in de lente en in de herfst door de koninklijke familie bewoond en wordt ook gebruikt om buitenlandse gasten te ontvangen. We krijgen daar een rondleiding door een deel van het kasteel en de tuinen. Alle hoge gasten, die hier de nacht hebben doorgebracht, mogen op een stukje vensterglas hun handtekening met een diamanten pen zetten en deze stukjes vensterglas zitten gewoon tussen de ramen door in het hele paleis. Je gaat meteen heel anders kijken.

In de tuinen is een grote steen, waarop de namen staan van alle hondjes van de koningin, die hier zijn begraven. De bomen zijn allemaal erg oud, soms wel 200 jaar!

Koning Hendrik heeft hier een eigen kleine wijngaard, waar hij ongeveer 76 flessen wijn per jaar van krijgt. De tuin is trouwens echt zijn ding. Er worden allerlei groenten, kruiden etc verbouwd en alles wordt ook gewoon gebruikt. Vlakbij het slot is een restaurant, dat als enige de produkten mag kopen voor zijn keuken.

Inmiddels is de zon ook weer gaan schijnen en is het al weer bijna 4 uur. Verder iets bezoeken heeft geen zin dus we rijden op ons gemak weer terug naar het hotel. Nog even wat boodschappen doen en dan naar de kamer. Morgen gaan we naar København.

Tot morgen

F.Thijse@KPNplanet.nl

Hallo bofkonten, we genieten van jullie verhalen en de foto's. Heb het lekker saampjes. Paula en Fredje